
 

Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis 
Folia 9 Studia Ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia II  (2003) 

  

Władysław Kolasa 

Epitafium dla “Czasu Krakowskiego” 
(1990–1997)  

 
 
 
Bezspornym świadectwem polskiej transformacji społeczno-ustrojowej stały się 

przemiany na rynku prasowym. System medialny – skądinąd słusznie utożsamiany  
z “czwartą władzą” stanowił w okresie PRL jedno z najważniejszych narzędzi jej 
sprawowania. Jego monopolistą stał się koncern Robotniczej Spółdzielni Wydawni-
czej — (RSW) “Prasa–Książka–Ruch”, będący wydawcą wszystkich politycznie 
ważnych gazet i czasopism w kraju. Wszelkie decyzje, zarówno związane z bieżącą 
działalnością informacyjną, jak i kadrowe konsultowano z Polską Zjednoczoną Par-
tią Robotniczą1. Nie dziwi więc, że opozycja posierpniowa nie zlekceważyła roli 
prasy i już w trakcie obrad “okrągłego stołu” wysunęła żądania liberalizacji działal-
ności wydawniczej2. Pierwszym osiągnięciem było przyzwolenie partii na publika-
cję “Gazety Wyborczej” (później wznowienia “Tygodnika Solidarność”), co w spo-
sób istotny przyczyniło się do przełamania monopolu informacyjnego. Dalsze prze-
miany były już prostą konsekwencję wyborów czerwcowych. Zauważyć jednak na-
leży, że proces rozpadu RSW i przekształcania czasopism, nie dokonał się od razu. 
W zasadzie do końca roku 1989 większość politycznie ważnych gazet wciąż stero-
wana była przez partyjnych redaktorów i przez swoje łamy z niedowierzaniem re-
agowała na dokonujące się przemiany, przyjmując pozę konformistyczną; tylko nie-
liczne redakcje próbowały emancypacji (np. “Dziennik Bałtycki”)3. Istotny zwrot 

 
1 Dodajmy, że nie chodziło wyłącznie o względy ideowe. Dla partii, jako głównego udziałowca RSW 
kasa spółdzielni była jednym z ważniejszych źródeł finansowania.  
2 Sprawozdanie z prac podzespołu ds. środków masowego przekazu (22 marca 1990), [w:] Materiały do 
najnowszej historii dziennikarstwa, pod red. Aliny Słomkowskiej, t. 20, Warszawa 1992, s. 13–26. 
3 “Dziennik Bałtycki” już od 4 IX 1989 roku ukazywał się z podtytułem “niezależne pismo Wybrzeża”. 
Do emancypacji doszło pod presją dziennikarzy, którzy 12 VII wystosowali pismo do dyr. Gdańskiego 
Wydawnictwa Prasowego. Zob. D. Gdańska, Transformacja dzienników poczytelnikowskich. “Zeszyty 
Prasoznawcze” 1991 nr 1/2, s. 105. 



Władysław Kolasa 146

przyniósł dopiero XI Zjazd PZPR (30 I 1990 r.), kiedy nastąpiło jej rozwiązanie,  
a następnie przed zespołami redakcyjnymi stanął dylemat samookreślenia. 

W drugiej połowie marca 1990 r. stało się jasne, że RSW “Pra-
sa–Książka–Ruch” ulegnie daleko idącej dekompozycji. Wcześniej jednak, mimo
postępującej  
w koncernie erozji w związku z rozwiązaniem PZPR, wciąż podejmowano w 
rządzie RSW gorączkowe zabiegi zaradcze. Liczono zapewne, że uda się utrzymać  
integralność przedsiębiorstwa lub jego większej części, a wpływy i udziały przeka-
zać sukcesorce przewodniej partii – SdRP. Już 13 lutego w czasie obrad Rady Nad-
zorczej RSW ustalono, że koncern “ma wydawać prasę informacyj-
no-publicystycz-ną o szerokiej orientacji lewicowej”

 

Za-

i 

P. Manewr ten jednak wkrótce zakwestionowała 
kom

dnie później pierwszych pełnomocni-
ków

 

4. Preludium do dalszych dzia-
łań stały się propozycje zmian redaktorów lub próby obsadzenia dzienników ludźm
Socjaldemokracji Rzeczypospolitej Polskiej (SdRP), czego przykładem stała się 
zmiana szefa  
w “Gazecie Krakowskiej” (odwołanego red. Henryka Szydłowskiego zastąpił Andrzej 
Urbańczyk)5 . Ostatecznie 16 marca decyzją Walnego Zgromadzeniu RSW więk-
szość udziałów przekazano SdR

isja rządowa ds. majątku partii politycznych6 i skutecznie zablokowała utrwale-
nie nowej siatki przynależności.  

Od połowy marca prace na ustawą likwidacyjną nabrały tempa. 22 marca 1990 
została przegłosowana w Sejmie, 30 marca potwierdził ją Senat. 6 kwietnia premier 
powołał Komisję Likwidacyjną, a w dwa tygo

 terenowych7. Rolą Komisji było tymczasowe przejęcie kierowania koncernem 
RSW i przygotowanie prasy do prywatyzacji.  

Jak łatwo dostrzec sytuacja prasy była wysoce niepewna. Pod znakiem zapyta-
nia znalazła się przyszłość wszystkich dzienników, o których losie rozstrzygnąć 
miały decyzje Komisji Likwidacyjnej podjęte w najbliższych miesiącach. Nie dziwi 
więc, że licząc na rychły rozpad koncernu podjęto niezależne inicjatywy wydawni-
cze. Już w lutym 1990 r. wydano pierwszy numer krakowskiej mutacji “Gazety 
Wyborczej”. W marcu dołączyły jeszcze dwie: prywatna “Depesza” oraz wydawany 
przez dziennikarzy podziemnej “Arki” dziennik “Czas Krakowski”. Na krakowskim 
rynku prasowym zrobiło się bardzo ciasno; wliczając sportowe “Tempo” ukazywało 
się tu aż 7 gazet regionalnych, co było zjawiskiem bezprecedensowym i szybko 
przerodziło się w walkę o przetrwanie. Konkurencji tej jako pierwsza nie wytrzy-
mała małoformatowa “Depesza”, która okazała się efemerydą i znikła po roku (póź-

4 D. Gdańska, Kronika transformacji środków masowego przekazu (1989–1990), [w:] Materiały do naj-
nowszej historii dziennikarstwa, pod red. Aliny Słomkowskiej, t. 21, Warszawa 1993, s. 398. 
5 “Gazeta Krakowska” 1990 nr 56, s. 1; “Echo Krakowa” 1990 nr 47, s. 1; “Dziennik Polski” 1990 nr 56, 
s. 1. 
6 Por. A. Chećko, M. Henzler, Robotnicza Spółdzielnia Wydawnicza “Prasa–Książka–Ruch” w likwida-
cji, “Polityka” 1990 nr 13 (31 III), cyt. za: Materiały do najnowszej historii dziennikarstwa, t. 21, s. 21.  
7 D. Gdańska, Kronika transformacji środków masowego przekazu (1989–1990)..., s. 402. 



 Epitafium dla “Czasu Krakowskiego” (1990–1997) 147

niej podobny los czekał powołany latem 1992 i wydawany tylko przez pół roku 
“Małopolski Nowy Świat”); inne gazety wkroczyły w bardziej dojrzałe stadium 
ekonomicznej konfrontacji, walcząc o czytelnika przez kilka następnych lat. Warto 
dodać, że istotny wpływ na różnicowanie się gazet miała polaryzacja w łonie po-
sier iowej opozycji. Dla jej prawego skrzydła łamy “Gazety Wyborczej” szybko 
stały ę niew rc e 9 o an c o g c

19 19 19

pn
si ysta zając , a od lata 1 90 p strzeg e wrę z jak  anta onisty zne. 

 
 1989 1990 1991 1992 1993 94 1995 1996 1997 98 99 

Gazeta  
Krakowska** 

183000 70000 76000 80000 60000 60000 30000 34650 35303 39895 47480 

Dzienn
Polski** 

ik 
1 70000 7805 8250014838 90000 90000 88000 70000 70000 45000 70000 7  

Echo  
Krakowa** 

79892 50000 46000 50000 50000 38000 27600 20000   

Czas Kra-
kowski **** 

43000 45000 30000 160000 80000 20000 70000 10000   

Nowy Czas 
Krakowski 

40000   

Gazeta w 
Kra-kowie** 

30 30000 30000 30000 30000 40600 31000 33500 35754 881000  38  

Depesza 8000   

Małopolski 
Nowy Świat 

15000 15000   

Tempo*** 80730 60000 50000 50000 50000 50000 40000 55000 52000 52000 52000 

Razem 458460 343008 337000 328015 420015 328000 203200 210650 230803 205706 226849 

Tabela 1. Gazety krakowskie i ich średnie dzienne nakłady w latach 1989–1999* 

Obliczenia własne na podstawie: rok 1989 (I półrocze) “Biuletyn Nakładów Prasy Krajowej  
i Zagranicznej: za pierwsze półrocze 1989”; lata 1990–1994 wg danych redakcji; źródeł praso-
wych, materiałów nie publikowanych oraz “Katalog

Źródło: 

u Prasy Polskiej” (1991/1992–1994); lata 
ez Związek Kontroli 

ów Polski”.  

** ało się jako tygodnik.  
UW łady różnią się znacznie od publikowanych przez Bibliotekę Narodową w “Ruchu 

Wydawniczym w Liczbach”. 
 

ski”, którego pierwszy numer poprzedzony szeroką akcją promocyjną ukazał się 28 

1995–1999 wg danych “Jagiellonii” i Agory S.A. [nakłady kontrolowane prz
Dystrybucji Prasy] oraz “Katalogu Medi
* Od 1995 uwzględnione są nakłady z wydań codziennych (bez magazynu)  
 Za lata 1992–1994 dane szacunk** owe  

*** Za 1999 podano nakład szacunkowy (“Dziennik Sportowy” w 1999 legitymował się nakładem 
106 tys. egz.)  
W 1996 i 1997  pismo ukazyw**

AGA: Podane nak

*** 

Szczególną rolę w krakowskim krajobrazie prasowym odegrał “Czas Krakow-



Władysław Kolasa 148

marca 1990 r. 8  Dziennik powstał niejako na gruzach redakcji dwutygodnika 
“Świat”9, skromnego pisma wydawanego w 1989 r. przez środowisko konspiracyj-
nej “Arki”, który – jak się wkrótce okazało – nie spełnił pokładanych nadziei. Już 
zimą 1990 r. rozpoczęto przygotowania do wydawania gazety codziennej mogącej 
być alternatywą dla “Gazety Wyborczej”. W redakcji kierowanej przez poetę Jana 
Polkowskiego10 wespół z posłami OKP (Obywatelski Klub Parlamentarny) Mieczy-
sławem Gilem i Janem Rokitą obok publicystów “Świata” (Marek Halberda, Łukasz 
Plesnar, Ryszard Terlecki) znaleźli się m.in. Władysław Tyrański i liczni młodzi 
dziennikarze (m.in. Ewa Łosińska, Wojciech Czuchnowski, Andrzej Patuła i Piotr 
Legutko); zaproszono dysydentów z “Gazety Krakowskiej” (Maciej Szumowski, 
Dorota Terakowska, Tadeusz Pikulicki, Jerzy Sadecki) i publicystów “Tygodnika 
Powszechnego” (Andrzej Romanowski i Adam Szostkiewicz); podporą sekretariatu 
stał się Wacław Krupiński pozyskany z “Dziennika Polskiego”. Niebagatelną rolę 
odegrały też pieniądze przyjaciela J. Polkowskiego, Francuza Federica Decazes, 
który – jak napisano – wsparł udziałami spółkę Arka Press S.A. w miarę ów-
czes-nych możliwości prawnych11. Pierwszą redakcję pracującą w skromnych wa-
runkach (5 pokoi i 2 telefony i fax) i mieszczącą się w prywatnym budynku na ul. 
Wielopole 3 już w lipcu przeniesiono na Rynek Kleparski 4 do obiektu po zlikwi-
dowanej cenzurze12; niebawem na ul. Brackiej 4 otwarto agencję reklamową i biuro 
ogłoszeń 13  oraz powołano oddziały terenowe (Tarnów, Nowy Sącz, Warszawa). 
Rozrastał się też zespół red 14akcyjny: od 80 osób w roku 1990  do 138 (w tym 62 
dzie

b-

8 “Czas” powrócił, “Życie Warszawy” 1990 nr 75 (29 III), s. 3. 

nnikarzy)15 w połowie 1993.  
“Czas” redagowano z wielkim rozmachem, a jego łamy szybko ulegały profe-

sjonalizacji. Struktura pisma była zbliżona do ówczesnego “Dziennika Polskiego”, 
choć należy podkreślić skrajnie odległy charakter w warstwie ideowej. Łamy o o

 

9 “Świat: magazyn polityczny, społeczny, kulturalny”, red. Marek Halberda i in. Od kwietnia do grudnia 
1989 r. wydano 15 zeszytów, red. Marek Halberda i in. 
10 Biogramy: “Przegląd Tygodniowy” 1990 nr 24, s. 5; “Gazeta Krakowska” 1990 nr 88 (13–16 IV), s. 3; 
“Czas Krakowski” 1992 nr 167 (2 VI), s. 19; Informator biobibliograficzny krakowskiego Oddziału Sto-
warzyszenia Pisarzy Polskich, Kraków 1999, s. 129. 
11 Por. P. Legutko, Krótka historia nowych “Czasów”, [w:] Porządek wolności, pod red. Artura Wołka, 
Warszawa 1998, s. 30. Od 1990 zawiązano “[...] spółkę joint venture “Arka Press” S.A. [...] zachowując 
pakiet kontrolny [...]”, por. “Czas” obecny, “Czas Krakowski” 1990 nr 100 (21 VIII), s. 2; Federic Deca-
zes oficjalnie pojawił się w Krakowie dopiero w 1992 r. – ibidem; statut spółki “Arka Press” stanowił, że 
strona polska dysponowała 51% głosów w zgromadzeniu wspólników, co umożliwiało sprawowanie 
pełnej kontroli nad “Czasem Krakowskim”. Wg informacji z początku 1993 r. udziałowcami gazety byli: 
Federic Decazes; Bruno Breviglieri, Giovanni Ocleppo i “Arka Press” – “Szpalty” nr 8 (marzec 1993), s. 7. 
12 [S. Ciepły], “Czas Krakowski”. “Szpalty” nr 8 (marzec 1993), s. 5. 
13 “Czas” obecny..., s. 2. 
14 Ibidem, s. 2. 
15 “Czas” od kuchni, “Czas Krakowski” 1993 nr 256 (3 XI), s. 17; średnia wieku dziennikarzy wynosiła 
34 lata. 



 Epitafium dla “Czasu Krakowskiego” (1990–1997) 149

jętości 8–12 kolumn zapełniały: 3 kolumny – informacja (kraj, zagranica, region),  
2 – poważna publicystyka, 2 kolumny – o treści miejskiej i sportowej oraz kolumny 
tematyczne na różne dni tygodnia (gospodarka, historia, kultura, rozrywka, społe-
czeństwo, religia, motoryzacja, Czas dla szkoły, Czas akademicki, Czas dla zdrowia, 
Tygodnik kulturalny, Czas przeszły, “Kupiec Krakowski”16 i in.)17; z czasem przy-
było także reklam18. Nieregularnie dołączano dodatki: poświęcony książkom “Ex 
Libris”19 i “Gazetę Giełdową”20. Retoryka “Czasu” różniła się jednak znacznie od 
innych krakowskich dzienników. Gazetę cechował ekstremizm przejawiający się 
bezkompromisowo negatywnym stosunkiem do PRL i całej lewicy (potęgowany 
użytym słownictwem); a z drugiej strony pogoń za sensacją oraz tropienie i piętno-
wanie nadużyć (celowała w tym publicystyka Andrzeja Patuły i Wojciecha Czuch-
now

zety 

rw 

e-
a). 

 

skiego), co nierzadko znajdowało finał w sądzie21. Wszystko to sprawiało, że 
gazeta już od początku miała zarówno zagorzałych zwolenników, jak i wrogów.  

“Czas Krakowski” od początku prezentował wyraźną linię programową. Wyra-
żały ją konserwatyzm w sferze idei i liberalizm w sferze gospodarki. – “Nie wie-
rzymy w żadne trzecie drogi ani w gospodarce, ani w budowaniu struktur niepodle-
głego państwa”22 – pisano. Pełną realizację tych dążeń wyraźnie jednak hamowały  
z jednej strony pragmatyczne wizje gazety lansowane przez dziennikarzy z “Ga
Krakowskiej”, a z drugiej inklinacje kulturalne i zainteresowania polityką światową 
innej części zespołu. Latem 1990 r. po rozłamie w Komitetach Obywatelskich  
i w czasie nasilającej się “wojnie na górze”, nastąpiły pierwsze pęknięcia. Najpie
na wieść o sposobności przejęcia kontroli nad “Gazetą Krakowską” odeszła grupa 
M. Szumowskiego23; później utracono kontakt z “Tygodnikiem Powszechnym”  
i liczną rzeszę sympatyków i autorów (np. S. Lem, J. Rokita); obie grupy opowi
działy się niebawem po stronie ROAD (Ruch Obywatelski Akcja Demokratyczn
“Czas Krakowski” natomiast coraz bardziej sterował na pozycje konserwatywno- 

16 Kolumna Krakowskiej Kongregacji Kupieckiej, na łamach “Czasu Krakowskiego” od 9 II 1991 r. 
17 Szczegółowy przegląd kolumn, zob. K. Duliński, “«Czas Krakowski» jako model użytecznego dzien-
nika konserwatywno-liberalnego na przykładzie wydania «A» w okresie 28 marca 1990–29 maja 1992 
roku”, Kraków 1993, s. 24–41 [praca magisterska napisana pod opieką prof. dra hab. Walerego Pisarka, 
Instytut Nauk Politycznych UJ]. 
18 Od lata 1990 r. reklamy i ogłoszenia drobne zajmowały ok. 25% powierzchni gazety. 
19 Wydawany w pierwszy poniedziałek miesiąca dodatek do “Czasu Krakowskiego” (1990–1991) i “Ży-
cia Warszawy”. 
20 Dodatek motoryzacyjno-reklamowy przemianowany później na “Przegląd Giełdowy” (1991–1992). 
21 Szczególne głośna okazała się sprawa zarzucenia nadużyć finansowych posłom J. Hennelowej, J. Ro-
kicie i J. Zdradzie w czasie kampanii przedwyborczej do parlamentu w 1991 r. – wybrane publikacje: 
W. Czuchnowski, Sprawiedliwość po naszej stronie. “Czas Krakowski” 1991 nr 238 (28 X), s. 1, 2; Dla-
czego “Czas” i były pracownik prokuratury mówią półprawdy? “Gazeta Krakowska” 1991 nr 250 (28 X), 
s. 3; Rokita o “Czasie”, ibidem, s. 3; L. Maleszka, Prasa wolna ale przyzwoita. “Gazeta Krakowska” 
1991 nr 252 (30 X), s. 3. 
22 Cyt. za: P. Legutko, Krótka historia nowych “Czasów”..., s. 30. 
23 M. Szumowski, D. Terakowska, T. Piulicki, J. Sadecki, L. Maleszka. 



Władysław Kolasa 150

-liberalne, będąc jednocześnie bezkompromisowym rzecznikiem walki z dawną  
nomenklaturą, co stało w jawnej sprzeczności z “polityką grubej kreski”. Największe 
nasilenie publicystyczne nastąpiło w jesiennych wyborach prezydenckich. Gazeta 
stała się nieformalnym organem sztabu wyborczego Lecha Wałęsy, udzielając mu aż 
63% poparcia, przy jednoczesnej dyskredytacji T. Mazowieckiego (dezaprobata – 
58,6%)24, szczególnie chętnie atakując łamy “Gazety Krakowskiej. “Czas” nie był 
jedn -

 

kkolwiek w roku 1990 były zadowalające (ok. 40 tys. egz.), to 
już od marca 1991 zarysowała się tend spadkowa, by do lata 1991 r. zejść do 
poziomu ok. 30 tys. 

rzom usuniętym z redakcji w czasie weryfikacji z 1982 r. (Maciej Szumowski, Ta-
j 

dencka kampania wyborcza, “Zeszyty Prasoznawcze” 1991 nr 3/4, s. 64–81;  

ci do Sejmu. “Gazeta Krakowska” 

 Koalicja Solidarni z Prezydentem”. 

y 
cek 

ak rzecznikiem określonej partii, choć zaznaczyć należy, że zarówno J. Po
lkowski, jak i R. Terlecki byli działaczami kanapowej – Koalicji Republikańskiej25.  

Debiut “Czasu” należy uznać za udany, wydaje się, że dla części czytelników  
o skrystalizowanej świadomości politycznej, stał się na krótko uosobieniem nadziei 
i wyrazicielem prawicowych poglądów; świadczy o tym stosunkowo liczna rzesza 
prenumeratorów – już około 1300 w pierwszym roku działalności. Pierwszy okres  
w dziejach “Czasu” zdominowany przez politykę nie odbił się jednak korzystnie na 
wynikach finansowych Arki – Press S.A. (tylko w roku 1990 – 13 tys. $ straty)26; 
podobnie nakłady: ja

encja 

*** 

Nad dalszym bytem “Czasu” mocno zaciążyły przekształcenia, które dokonały 
się w RSW. Najpierw przez cały rok 1990 stare gazety koncernu” “Gazeta Krakow-
ska”, “Dziennik Polski” i “Echo Krakowa” czekały na rozstrzygnięcia Komisji Li-
kwidacyjnej, będąc zarządzane przez redaktorów desygnowanych bądź aprobowa-
nych przez likwidatora, później zaś zostały sprywatyzowane. Warto też wspomnieć 
o głośnej decyzji T. Schoena usuwającej z redakcji “Gazety Krakowskiej” nomino-
wanego jeszcze przez SdRP red. A. Urbańczyka i powierzeniu gazety dziennika-

deusz Pikulicki, Dorota Terakowska, Lesław Maleszka i Jerzy Sadecki)27 . Po te
 

24 Zob. J. Kołodziej, Prezy
J. Gąciarz, M. Niezgoda, J.B. Sobczak, Uczestnictwo prasy w kampanii wyborczej, “Zeszyty Prasoznaw-
cze” 1991 nr 3/4 , 52–63. 
25 Partia ta nie zdobyła w 1991 roku żadnego mandatu, zob. Kandyda
1991 nr 249 (26/27 X), s. 5; redakcyjny polityk M. Gil (NSZZ “Solidarność”) w 1991 startował z powo-
dzeniem z listy nr 66 “Krakowska
26 [...] “Czas” stracił ok. 13 tysięcy dolarów w 1990 [...], cyt. za: T. Goban-Klas, Mass media w Polsce 
1989–1992, Kraków 1992, s. 24. 
27 “Gazeta Krakowska” ma nowego szefa, “Echo Krakowa” 1990 nr 128 (4 VII), s. 1; szerzej o kulisach 
zmian w “Gazecie Krakowskiej” pisze D. Łanocha, Sceny z życia “Gazety Krakowskiej”, “Tygodnik 
Opozycyjny” 1991 nr 3, s. 10. Decyzja wywołała się liczne protesty: Przewodniczący SdRP Marian Pod-
kowiński wystosował do Jerzego Drygalskiego protestacyjny list otwarty, opublikowany później w “Biu-
letynie Prasa Polska” nr 37 (18 VII 1990); o niezadowoleniu “Solidarności” doniosła “Gazeta Wyborcza” 
1990 nr 203 (1 IX), cyt. za: Materiały do najnowszej historii dziennikarstwa, t. 21, s. 93 oraz “Echo Kra-
kowa” 1990 nr 130 (6/8 VII), s. 2: [...] Zarząd “Solidarność Małopolska” [dystansuje się od] zmian
kierownictwa “Gazety Krakowskiej’ – Mój stosunek do tej sprawy jest negatywny – powiedział Ja



 Epitafium dla “Czasu Krakowskiego” (1990–1997) 151

zmianie, która – co znamienne – zbiegła się w czasie z apogeum “wojny na górze” 
“Gazeta Krakowska” stała się gorącym orędownikiem obozu Tadeusza Mazowiec-
kiego, a przez to naturalnym antagonistą “Czasu Krakowskiego”, który wspierał 
linię Lecha Wałęsy. W zatwierdzonym 29 października 1990 r. “Planie zagospoda-
rowania majątku RSW”28, znakomitą większość politycznie ważnych tytułów,  
w tym wszystkie krakowskie dzienniki Komisja zdecydowała się sprywatyzować 
drogą przetargu. Ideą tej formy prywatyzacji było – używając argumentów Komisji: 
“stymulowanie powstania silnych kapitałowo wydawnictw i grup prasowych, które 
byłyby zdolne nie tylko do utrzymania się na rynku, ale także inwestowania, pro-
wadzenia działalności marketingowej i długofalowej polityki wydawniczej”29. Na 
przetargach, które odbywały się od stycznia do kwietnia 1991 wszystkie krakowskie 
gazety zyskały nowych właścicieli: “Gazetę Krakowską” za 2,5 mld zł sprzedano 
spółce zrzeszającej dziennikarzy gazety i kilku pisarzy z SPP – Stowarzyszenie Pi-
sarzy Polskich (w udziałach partycypował też katowicki Bank Handlo-
wo-Kre-dytowy – 50%)30; “Dziennik Polski” za 8 mld zł zakupili dziennikarze
spół  
z Bankiem Przemysłowo-Handlowym, Uniwersytetem Jagiellońskim i małopolską 
“Solidarnością”

 we-

Smagowicz, członek Zarządu Regionu [...]; protestowała też SdRP, zob. “Trybuna” 1990 nr 212 (23 X)  
i A. Urbańczyk; Tegoż, Przyspieszenie po krakowsku, “Gazeta Krakowska” 1990 nr 152 (3 VII), s. 1. 

 

31 ; również dziennikarze za kwotę 1,5 mld zł stali się nabywcą 
“Echa Krakowa” (wespół z katowickim Bankiem Handlowo-Kredytowym)32 oraz 
zespół “Tempa”, który wsparty kapitałem francuskim (R. Hersanta) nabył gazetę za 1 
mld zł33. Od połowy 1991 roku wszystkie krakowskie gazety przeszły już w pry-
watne ręce. Jak łatwo zauważyć dla “Czasu Krakowskiego” nie była to sytuacja 

 

28 “Monitor Polski” 1991 nr 3, s. 34–39. 
29 Plan zagospodarowania majątku RSW “Prasa–Książka–Ruch” ustalony na posiedzeniu Komisji Li-
kwidacyjnej RSW “Prasa–Książka–Ruch” (2.10.1990), [w:] Materiały do najnowszej historii dziennikar-
stwa, t. 20, s. 119–120, 123.
30 Por. Kupili sami siebie, “Czas Krakowski” 1991 nr 15 (18 I), s. 1, 2; Kupiliśmy “Gazetę Krakowską”, 
“Gazeta Krakowska” 1991 nr 15 (18 I), s. 1; E. Ciborska, Transformacja prasy byłej PZPR, “Zeszyty 
Prasoznawcze” 1992 nr 1/2, s. 88–101. 
31 Por. D. Gdańska, Transformacja dzienników poczytelnikowskich (1989–1992), “Zeszyty Prasoznaw-
cze” 1991 nr 1/2, s. 105, s. 106–107; J. Jarowiecki, Zmiany w prasie krakowskiej, Kraków 1997, s. 190– 
–191; Umowa sprzedaży z dn. 3 czerwca [pomiędzy RSW a Sp. z o.o. Wydawnictwem Pracowników 
Dziennika Polskiego ...] – kopia w posiadaniu autora. 
32 Por. Umowa sprzedaży przedsiębiorstwa z dn. 29 kwietnia 1991 [pomiędzy RSW a Wydawnictwem 
“Echo Krakowa” sp. z o.o.] – kopia w posiadaniu autora; D. Grzelewska, Transformacja pism popołu-
dniowych (1989–1992), “Zeszyty Prasoznawcze” 1992 nr 1/2, s. 114–115; J. Jarowiecki, Zmiany w prasie 
krakowskiej..., s. 192; Wygraliśmy, “Echo Krakowa” 1991 nr 63 (29/31 III), s. 1. 
33 Por. [S. Ciepły], “Tempo” – Spółka joint venture, “Szpalty” nr 11 (czerwiec 1993), s. 7; Katalog prasy 
polskiej 1991/1992, Kraków 1992, s. 2; A. Skowroński, Historia “Tempa” w pigułce [maszynopis  
w posiadaniu autora]. Niebawem (od 1 I 1992 r.) Hersant objął już 70% udziałów, a spółka przekształciła 
się w “Sportpresse”. Wg Z. Bajki “Tempo” sprzedano za kwotę 500 mln zł, zob. Tegoż, Kapitał zagra-
niczny w polskich mediach, [w:] Pięciolecie transformacji mediów (1989–1994), Warszawa 1995, s. 92. 



Władysław Kolasa 152

wygodna, gdyż musiał stawić czoła pismom o ugruntowanej pozycji czytelniczej. 
Dodatkowo na niekorzyść czytelnictwa gazety nałożył się też aspekt psychologicz-
ny: 

egle 

i. 

adł 

 

2.  

stopniowa dewaluacja mitu “Solidarności”, przez to argument genetyczny prze-
stał być czynnikiem wystarczającym, by bezpiecznie sprzedawać nakład.  

Rok 1992 stanowi wyraźną cezurę dla całej krakowskiej prasy. Z jednej strony 
zelżało nieco tempo gwałtownych przekształceń, z drugiej zaś coraz mocniej zazna-
czała swą obecność liberalna ekonomia. Gazety stanęły do walki o czytelnika i ry-
nek reklam. Nastąpił czas eksperymentów i przemian jakościowych. Równol
następował – zbagatelizowany przez likwidatorów RSW – tzw. proces powtórnej 
prywatyzacji, czyli przejmowania udziałów przez mocniejsze finansowo spółki  
i wchodzenie zagranicznego kapitału (francuskiego, a potem niemieckiego) 34 . 
Wszystkie redakcje, by sprostać coraz silniejszej konkurencji inwestowały ogromne 
środki finansowe w modernizację warsztatu pracy. W krótkim czasie gazety wypo-
sażono w sprzęt komputerowy, a proces składu przeniesiono z drukarni do redakcji, 
likwidując redakcje nocne. Kolejno, w miarę możliwości technicznych modernizu-
jącej się drukarni, przechodzono z typografii na druk offsetowy, który stanowiąc 
nową jakość umożliwiał dalsze przemiany, w tym kilkukrotny wzrost objętośc
Nieporównywalnie większego znaczenia dla ekonomicznego bytu prasy nabrały 
reklamy, których udział w strukturze przychodów uległ głębokiemu przesunięciu:  
z niecałych 28% w 1988 r. do ponad 68% w 1997. W niemałym stopniu przyczyniło 
się tu zapewne słabnące czytelnictwo dzienników regionalnych; wskaźnik ten sp
z 69 do 42%. Z drugiej strony wpływała na to również dynamika rynku reklamy 
prasowej; jej wskaźnik, ze względu na wzmożone procesy prywatyzacyjne rósł  
w oszałamiającym tempie niemal 50% rocznie35. Pogoń za czytelnikiem i polityka 
ekspansji skłoniła gazety do eksperymentów. Wprowadzono liczne kolumny, póź-
niej dodatki, a z czasem rozbudowany system mutacji. Zmiany dotknęły też sam 
sposób pisania i język wypowiedzi. Dziennikarskie słowo przeszło znamienną ewo-
lucję od form przepojonych schematyzmem i nowomową w stadium bliskie mowie 
potocznej36. Równie szybko zauważono, że leninowskie pojmowanie prasy, nie służy 
sukcesowi komercyjnemu, co zaczęło się przejawiać coraz mocniejszym dystansowa-

34  Już w połowie 1991 r. w wyniku wplątania się w aferę ART-B upada katowicki Bank Handlo-
wo-Kredytowy, gdzie swoje udziały posiadała “Gazeta Krakowska” i “Echo Krakowa” – por.: [Bank 
Handlowo-Kredytowy w Katowicach w stanie likwidacji]. “Gazeta Krakowska” 1992, nr 78 (1 IV), s. 
W rok później pierwszą z nich wykupuje francuski magnat prasowy R. Hersant, a następnie 1994 od-
sprzedaje niemieckiemu wydawnictwu Passuer Neue Presse. “Echo Krakowa” dostaje się natomiast pod 
wpływy kilu drobnych spółek, których pasywna polityka doprowadza po kilku latach do upadku popołu-
dniówki. 
35 Por. ABC reklamy prasowej. Poznań 1998, s. 2–3 [dod. do “Press” 1998 nr 2]; Agora SA z siedzibą  
w Warszawie. Prospekt emisyjny, Warszawa 1998, s. 77; M. Tetryn, Gazeta reklamowa, “Aida Media” 
1996 nr 6, s. 7. 
36 Por. G. Majkowska, H. Satkiewicz, Język w mediach, [w:] Polszczyzna 2000, pod red. Walerego Pisar-
ka, Kraków 1999, s. 181–196; A. Zagrodnikowa, Słownictwo i frazeologia, “Zeszyty Prasoznawcze” 
1991 nr 1/2, s. 138–148. 



 Epitafium dla “Czasu Krakowskiego” (1990–1997) 153

niem się od polityki. Pisma o wyraźnym obliczu ideowym – jak pokazały kolejne 
lata – wyszły z rywalizacji bardzo osłabione (np. “Gazeta Krakowska” do 1994 r.) lub 
zniknęły z rynku (“Depesza”, “Małopolski Nowy Świat”, “Czas Krakowski”). 
Można nawet mówić o głębokiej transformacji funkcji prasy, gdzie dominujący 
jeszcze w PRL-u model organu zależnego od politycznego dysponenta zastąpiła za-
leżność ekonomiczna (tj daw

 
1 1 1 1  1  

. reklamo ca). 

Dzienniki 989 990 1991 1992 993 994 1995 1996 997
Regionalne b.d. 69 62 59 57 53 49 42 47 
Ogólnopolskie 23 34 35 42 35 35 31 30 27 
Ogółem dzienniki 78 78 77 76 76 67 66 61 61 

Tabela 
Źródło: /4, 

zienników regionalnych, Poznań 1998, s. 5; R. Filas, Czy-
telnictwo prasy w 1997 roku, “Zeszyty Prasoznawcze” 1998 nr 1/2,  
s. 169–170. 

 

2. Czytelnictwo dzienników 1989–1998 [%] 
 R. Filas, Prasa a sprawy lokalne, “Zeszyty Prasoznawcze” 1992 nr 3
s. 44; ABC d

*** 

Sytuacja “Czasu Krakowskiego” po pierwszym roku wolnościowej euforii za-
częła się szybko zmieniać. Czytelnicy najwyraźniej zmęczeni polityką coraz bar-
dziej oczekiwali od prasy zaspokojenia potrzeb pragmatycznych. Gazeta zaś przo-
dowała w publicystyce (na wzór tygodnika) i epatowała potencjalnego czytelnika 
radykalizmem. Liczni z nich po przejściowym zasmakowaniu kolumn prawicowego 
dziennika wracali do starych tytułów. Pismo jednak – co należy podkreślić – wnio-
sło na lokalny rynek pewien powiew świeżości, inspirując konkurencję do dzienni-
karskich eksperymentów. Od początku 1992 r. nasila się rywalizacja; “Czas” syste-
matycznie traci nakład. 2 czerwca J. Polkowski zostaje rzecznikiem rządu w gabine-
cie Jana Olszewskiego. Jednak na krótko, gdyż rząd niebawem upada i nowy rzecz-
nik po tygodniu urzędowania zostaje odwołany37. To tylko przyspiesza konieczne 
reformy. W maju, gdy sprzedaż spadła poniżej 18 tys. egz., zwroty przekroczyły 
60% i pismu zagroziło bankructwo, sięgnięto po gry prasowe. Metoda ta, jakkolwiek 
za granicą od dawna praktykowana, nie była w Polsce dość popularna. “Czas”, jako 
że w Krakowie sięgnął po nią pierwszy, zebrał w przyszłości całą pulę w “zdrapko-
wej” rywalizacji. Skala sukcesu pierwszej “Gry o milion” (19 VI–1 IX) przeszła 
najśmielsze oczekiwania wydawców: niemal natychmiast ponad czterokrotnie 
zwiększono nakład –157 tys. egz., redukując zarazem zwroty o połowę – 25,2%. 
Tryumf nie trwał jednak długo, gdyż gra jako zabieg marketingowy rządzi się swoją 
logiką. Zgodnie z nią środki finansowe zdobyte w czasie promocji należało uloko-
37 Poeta nowym rzecznikiem rządu, “Gazeta Wyborcza” 1992 nr 130 (3 VI); Jan Polkowski nowym rzecz-
nikiem rządu, “Życie Warszawy” 1992 (2 VI), s. 1; Polkowski odwołany, “Dziennik Polski” 1992 nr 135 
(10 VI), s. 1. Oficjalnie w dn. 3 VI–19 VIII redaktorem naczelnym “Czasu Krakowskiego” był Marek 
Halberda, później na fotel szefa powrócił J. Polkowski.  



Władysław Kolasa 154

wać w inwestycje, gdyż po okresie promocyjnym następuje nieuchronny regres. Pu-
bliczność czytelnicza “Czasu” zachowała się racjonalnie i tuż po zakończeniu loterii 
pism ano kupować; w trzy miesiące po zakończeniu gry nakład “Czasu” wrócił 
do stanu z maja, będ k 5

 

mocji Nak dni
[ .] 

 
[t .] 

 
 

o przest
ąc na domiar obarczony jeszcze wię szą liczbą zwrotów ( 7,7%). 

Rok – miesiąc Okres pro ład śre
tys. egz

Zwroty
ys. egz

Zwroty
[%%]

1992 – początek czerwca  Przed grami 39,1 19,8 50,5 
1992 – 19 czerwca–11 września  1Okres gry 57,0 39,7 25,2 
1992 – wrzesień/październik 1 miesiąc po grze 76,7 42,3 55,1 
1992 – październik/listopad 2 miesiące po grze 50,3 32,2 64,0 
1992 – listopad/grudzień 3 miesiące po grze 38,6 22,3 57,7 

Tabela 
Źródło:

na pod kier. dra hab. Romana Niestroja, Katedra Marketingu Aka-

wych. Towarzyszyła temu kosztowana wojna nakładów z “Dziennikiem Polskim” o 

ba “Czasu”, “Czas Krakowski” 1993: nr 51 (3 III), s. 9; nr 61 (15 III), s. 1. 

3. Nakłady “Czasu Krakowskiego” w czasie trwania pierwszej gry prasowej 
 Przeliczenia i oszacowania własne na podstawie danych redakcji “Czasu Krakow-
skiego”, dane wg: S. Stefański, “Aktywizacja sprzedaży na rynku prasowym na 
przykładzie działalności dziennika «Czas Krakowski»”, Kraków 1995, praca ma-
gisterska napisa
demii Ekonomicznej w Krakowie. Średni udział RUCH S.A. (84%); kolportaż 
własny (16%). 

Redaktorzy “Arki Press” przekonali się, że prawdziwym motywem sięgania po 
gazetę była chęć wygranej, a wzrost nakładu wcale nie pobudził wzrostu czytelnic-
twa. Skłoniło wydawcę do kontynuowania gier. W zasadzie od listopada 1992 r. do 
sierpnia 1994 grano bez przerwy, zmieniając tylko rodzaj losowań i pulę nagród. 
Wygrane były imponujące: milionowe kwoty, domy, samochody i cała gama drob-
nych upominków. Pozwalały też poprawić geografię czytelnictwa. Redakcyjni spe-
cjaliści wiedząc, w której partii nadziału znajduje się wygrana kierowali ją w miej-
sce słabej sprzedaży, co po nagłośnieniu wygranej długo procentowało, a następnie 
przenosili szczęśliwą pulę w inne miejsce38. W niektórych regionach gdzie wcze-
śniej sprzedawano po kilkaset egzemplarzy w czasie gier zbywano po 5–6 tysięcy 
(woj. bielskie i katowickie). Kolejne miesiące udowodniły jednak, że gra nie była 
poparta jakiemukolwiek planowi marketingowemu. Wydawca miast pracować nad 
poprawą łamów gazety i lokować uzyskane środki w budowę sprawnego systemu 
pozyskiwania reklam, zachłysnął się sukcesem i bezceremonialnie trwonił kapitał, 
fundując sobie m.in. nową kamienicą w okolicy Plant39. Uśpiona została czujność 
na ruchy konkurencji; wzrosło przekonanie o własnym geniuszu. Popełniono ewi-
dentne błędy. Znane były przypadki, gdy w dniach natłoku reklamodawców część z 
nich odsyłano do konkurencji40. Nie zadbano także o rozwój dodatków reklamo-

 
38 Por. W. Bereś, Prasa w kole fortuny, “Przegląd Tygodniowy” 1993 nr 29. 
39 Nowa siedzi
40 Ankieta dot. “Czasu Krakowskiego” 1990–1997, rozmowa z P. Legutko (3 II 2000 r.), notatki w po-
siadaniu autora. 



 Epitafium dla “Czasu Krakowskiego” (1990–1997) 155

prymat w regionie 41 . Aby utrzymać status największego dziennika Małopolski i 
skutecznie przyciągać reklamodawców drukowano nadmiarowy nakład, bez uzasad-
nionych przesłanek zapowiadających zbyt. Pomimo ogromnego sukcesu, szczegól-
nie podczas III gry 1993 r., już w grudniu tego roku zanotowano 2 mld zł straty42. 
Później powtórnie zadziałały prawidłowości rynku. Zgodnie z logiką kampanii re-
klamowej jej skuteczność słabnie w czasie. Znów czytelnicy zachowywali 
cjonalnie: coraz słabiej reagując na kolejne loterie. Przełom przyniosła rozpoczęta  
w kwietniu 1994 r. VIII gra (“Krakowska Giełda Czasu”), która choć najdroż
okazała się zbyt trudna i zakończyła kompletnym fiaskiem – zwroty około 55%  
i spadek nakładu do 55 tys. Równolegle nałożyła się nietrafiona inwestycja w kolo-
rowy dodatek telewizyjny drukowany w Mediolanie, a przypieczętowało przeinwe-
stowanie w chwili zmiany techniki druku i komputeryzacji redakcji

się ra-

sza 

 jesieni 1994 była deficytowa, co zresztą później potwier-
dził sam F. Decazes44

Rok – miesiąc 

N  
gry 

[tyg.] 
w
[tys. egz.]* 

Śr e 

w dniu emisji
w ie

[tys. egz.] 
w cał resie 

[%] 

43. Wolno przy-
puszczać, że gazeta już od

.  

umer Liczba 
emisji 

Średni nakład 
 dniu emisji 

edni
zwroty 

[%] 

Nakład średni 
całym okres

Średnie zwroty 
ym ok

1992 – listopad  I 3 172,0 0,5 b.d. b.d. 
1993 II 2 260,0 8,0 148,7 24,7 
1993 – marzec III 7 312,0 18,0 196,7 25,9 
1993 IV 3 309,0 16,0 150,9 25,8 
1993 V 6 188,0 37,0 137,7 27,2 
1993 VI 3 193,0 35,0 109,0 28,7 
1994 VII 3 129,0 27,0 84,4 33,5 
1994 – kwiecień  VIII 9 55,0 51,0 52,5 50,4 
1994 – lipiec IX 3 53,0 36,0 49,2 40,0 
1994 – sierpień X 3 42,0 41,0 35,9 31,1 
1994 – wrzesień Zaniechanie gier 31,4 40,1 
1994 – październik 28,7 41,4 

Tabela 4. Średnie nakłady “Czasu Krakowskiego” w czasie kolejnych gier prasowych 
 Przeliczenia i oszacowania własne na podstawie danych redakcji “Czasu Krakowskiego”, dane 
wg: S. Stefański, “Aktywizacja sprzedaży na rynku prasowym na przykładzie działalności dzien-
nika «Czas Krakowski»”, Kraków 1995, praca magisterska napisana pod kier. dr hab. Romana 

Źródło:

 
41 Now dominowanej przez prasą 
śląską. W marcu 1993 r. stworzono nie rokujący większych nadziei oddział w Bielsku-Białej i trzecią  

ością była próba wejścia na rynek Małopolski zachodniej, tradycyjnie z

z kolei mutację: wydanie bielskie – zob.: Jesteśmy w Bielsku-Białej. “Czas Krakowski” 1993 nr 60 (13/14 
III), s. 3. 
42 S. Stefański, “Aktywizacja sprzedaży na rynku prasowym na przykładzie działalności dziennika «Czas 
Krakowski»”, Kraków 1995, s. 70, praca magisterska napisana pod kier. dr hab. Romana Niestroja, (Ka-
tedra Marketingu Akademii Ekonomicznej w Krakowie).  
43 “Czas” rewolucji, “Czas Krakowski” 1994 nr 23 (28 I), s. 15; J. Sadecki, Przerzedziło się. “Rzeczpo-
spolita” 1996 nr 4 (5 I), s. 4. Trwałe przejście na offset nastąpiło od 31 I 1994 r. Dodać warto, że od 1994 
aż trzykrotnie zmieniano format. 
44 “Czas” znikł na jakiś czas, “Gazeta Wyborcza” 1996 nr 107 (9 V), dod. “Gazeta w Krakowie” s. 3. 



Władysław Kolasa 156

Niestroja, Katedra Marketingu Akademii Ekonomicznej w Krakowie. Średni udział RUCH S.A. 
(70–80%); kolportaż własny (20–30%);  

* W jednostkowych przypadkach nakład przekraczał nawet 540 tys. egz. 

Po zaprzestaniu gier kolejnym nowym pomysłem była próba przekształcenia się 
w gazetę ekonomiczną45 (małopolską “Rzeczpospolitą”). Wprowadzono nowe dzia-
ły i gruntownie przebudowano układ; złagodniał ton politycznego zaangażowania. 
Nowy slogan brzmiał: “czytają nas ci, którzy decydują”. Był to jednak manewr czy
sto deklaratywny i jak później oceniono – błędny. Gazetę skierowano bowiem do 
tzw. klasy średniej, a ta była stosunkowo nieliczna. Na uwagę zasługuję jednak 
stworzona wtedy ambitna formuła, a “Czas” wzniósł się na szczyty sztuki dzienni-
karskiej

-

  

m nu-

(70 tys.). Polkowski nie dał jednak za wygraną i rozpoczął starania o poważne pi-

-

djął decy-

, Czasowi Krakowskiemu, “Reporter” nr 2 (1996), s. 2. 

46. Osłabiał ją jednak agresywny sposób pisania, o czym przekonywały
tytuły z pierwszych kolumn gazety: “Brudny Węgiel”, “Szara strefa” czy “Skandal 
w Alei Zasłużonych” itp. (wszystkie z XI–XII 1994 r.). Mimo to łamy pisma z tego 
okresu należą do najlepiej redagowanych w całej historii gazety. Nie uchroniło to 
jednak przed rychłym upadkiem. W 1995 nakłady systematycznie malały, by  
w końcu roku zejść do poziomu 20 tys. przy 50% zwrotach. Rosły długi wobec dru-
karni (kwota kilku miliardów starych złotych) i w efekcie od jesieni druk przenie-
siono do Kielc47. Spadały zarobki, a dziennikarze zaczęli odchodzić do lepiej płacą-
cej konkurencji. Jednym z ostatnich akcentów aktywności “Czasu” była kampania 
prezydencka z 1995 r. i zaangażowanie się w tzw. “sprawę Oleksego”. 4 stycznia 
1996 r. “Czas Krakowski” ukazał się już jako tygodnik. Redakcja w pierwszy
merze tłumaczyła zmianę formuły trudnościami ekonomicznymi, do których – jak 
napisano – doprowadziła rywalizacja z gazetami rządzonymi przez obcy kapitał48. 
Tygodnik prezentował się wcale obiecująco, z czasem przypominał nieco regionalną 
“Politykę”, choć graficznie był znacznie uboższy i nie imponował nakładem  

smo ogólnopolskie o orientacji prawicowej – tzw. polskiego “Time’a”. Po podpisa-

 
45 Nie był to pomysł całkowicie nowy; już wcześniej dość poważnie traktowano elity finansowe i biz-
nesmenów przyznając m.in. doroczną nagrodę “Złotego Dukata”, zob. “Przegląd Tygodniowy” 1992 nr 
39,  
s. 4, oraz udzielając łamów Krakowskiemu Towarzystwu Przemysłowemu: publikowano co 2 tyg. (od 
grudnia 1992 r.) 4-stronicową wkładkę “Kapitalista Powszechny” – red. Grzegorz Łuszczykiewicz i Ma-
riusz Szymański (dodatek towarzyszył także “Gazecie Częstochowskiej” i “Kronice Beskidzkiej”). 
46 Panują na ten temat skrajnie różne opinie, J. Sadecki pisze np.: “[...] pojawiły się opinie o nie najwyż
szej próbie dziennikarskiego obiektywizmu. Wszczynała ona [redakcja – WK] często hałaśliwe kampa-
nie, ujawniała kolejne afery. Jednak zdarzało się, że za wielkimi oskarżeniami nie szły rzetelnie zebrane 
fakty i udokumentowane argumenty [...]” – Tegoż, Przerzedziło się, “Rzeczpospolita” 1996 nr 4 (5 I), s. 4. 
47 Zobowiązania wobec drukarni narastały już od początku 1995 r., por.: “[...] Zarząd PATP po
zję o zaprzestaniu drukowania «Czasu». Podjęto działania, aby «Arka» uregulowała długi [...]” – “Szpal-
ty” nr 47 (czerwiec 1995), s. 6; później druk przeniesiono do Kielc, a proces sądowy o zwrot należności 
trwał do września 1996 r. – “Gazeta Wyborcza” 1997, nr 107, dod. “Gazeta w Krakowie” s. 3. 
48 Por. Drodzy Czytelnicy, “Czas Krakowski” 1996 nr 1 (4/11 I), s. 1; Nowy “Czas”, “Gazeta Wyborcza” 
1995, nr 301 (29 XII), dod. “Gazeta w Krakowie” s. 1; “Czas” powrócił, “Gazeta Wyborcza” 1996 nr 3 
(4 I), dod. “Gazeta w Krakowie” s. 2; A. Janicki



 Epitafium dla “Czasu Krakowskiego” (1990–1997) 157 

niu w marcu umowy z amerykańskim partnerem zezwalającej na przedruki (do 20% 
pisma), rozpoczęto poszukiwania poważnego inwestora49. W czerwcu i lipcu uka-
zały się numery sygnalne “Czasu Polskiego”, którego szefem został były po
(Porozumienia Centrum) Andrzej Urbański

seł PC 

 

ładu i 2% 
pow

rakowski, “Gazeta Wyborcza” 

. Deca-
 sie-

wierzycielami, mając m.in. dług wobec drukarni, 

50 . Oficjalny debiut miał być we 
wrześ-niu – niestety, nie nastąpił. Okazało się, że potencjalny inwestor wycofał się  
w ostatniej chwili51. Do dziś pozostaje tajemnicą co przeszkodziło zrealizować za-
mysł, gdyż – jak twierdzą dziennikarze – wyniki badań czytelnictwa wskazywały na 
pewny sukces. Z nieudokumentowanych źródeł wynika, że odegrały tu rolę jakieś
naciski polityczne52. Klęska nowej inicjatywy pogłębiła kłopoty finansowe “Arki 
Press”. W listopadzie F. Decazes przekazuje kierowanie redakcją Piotrowi Legutko  
i bezskutecznie próbuje szukać gotówki we Francji. Tygodnik jest już w stanie ago-
nii, a dziennikarze nie otrzymują stałych wynagrodzeń (ok. 10 tys. nak

ierzchni reklamy). Niebawem ostatni numer z datą 4 maja kończy jego ośmio-
letnią historię, a zadłużona “Arka Press” przechodzi w stan likwidacji53.  

W miesiąc później – 6 czerwca pojawiał się raz jeszcze jako dziennik “Nowy 
Czas Krakowski” 54 . Tym razem jako odrębna inicjatywa – spółki “Trass-Press”, 
którą tworzyły udziały krakowskiego lobby gospodarczego (skawińska spółka Trass 
Ltd. – 43%; Rafał Roesler właściciel Spółdzielni Mieszkaniowej “Ziemia Krakow-
ska” – 22,5%; F. Decazes – 10%). Redakcją, którą tworzyła dawna ekipa z “Czasu” 
(m.in. Marek Halberda, Włodzimierz Jurasz i Krzysztof Dawidowicz) kierował Piotr 
Legutko. W artykule wstępnym zapowiedziano kontynuację linii programowej 
dawnego “Czasu” z wyraźnym zaakcentowaniem zagadnień gospodarki; co rzeczy-
wiście znalazło odzwierciedlenie w najbliższych zeszytach. Jesienią planowano dużą 
kampanię promocyjną. Gazeta jednak odeszła z rynku równie szybko, jak się na nim 
pojawiła. Już 2 sierpnia prezes R. Roesler poinformował o zawieszeniu pisma mo-

 
49 J. Sadecki, Będzie polski “Time”? “Rzeczpospolita” 1996 (1 III); Time K
1996 nr 66 (18 III), dod. “Gazeta w Krakowie” s. 1; Krakowski będzie Polski, “Gazeta Wyborcza” 1996 
nr 112 (15 V), dod. “Gazeta w Krakowie” s. 1. 
50 W redakcji pracowało 16 osób; współpracowali m.in. Wiesław Walendziak i Władysław Bartoszewski. 
51 K. Prewęcka, Kłopoty konserwatystów, “Media Polska” 1997 nr 2, s. 19. 
52 Ankieta dot. “Czasu Krakowskiego” 1990–1997, rozmowa z P. Legutko (3 II 2000 r.), notatki w po-
siadaniu autora. 
53 “Czas” znikł na jakiś czas, “Gazeta Wyborcza” 1996 nr 107 (9 V), dod. “Gazeta w Krakowie” s. 3; 
zawieszenie “Czasu Krakowskiego” tłumaczył F. Decazes (faktyczny właściciel – 86% udziałów w spół-
ce “Arka Press”) jako efekt rozmów z nowym inwestorem, który chce niebawem wznowić pismo bez 
obciążeń finansowych, por. “[...] Gdyby w moim interesie leżała likwidacja «Czasu» – [mówi F
zes] – dawno by do tego doszło. To prawie zawsze była gazeta deficytowa. Finansowałem ją przez
dem lat [...]”, ibidem; “Czas Krakowski” borykał się z 
por.: “[...] «Arka» odwołała się od wyroku, ale sąd zezwolił na pewne posunięcia w celu zabezpieczenia 
roszczeń. «Arka Press» ma też kłopoty z Urzędem Skarbowym [...]”, ibidem. Zob. też. przyp. 47. 
54 J. Sadecki, Ukazał się “Nowy Czas Krakowski”, “Rzeczpospolita” 1997 nr 132 (9 VI); Nowe siły  
w starym “Czasie”, “Media Polska” 1997 nr 7/8, s. 23. 



Władysław Kolasa 158

ię wyjątkowo naiwny oczekując 
wyn

Jako główną przyczynę niepowodzeń gazety należy wskazać przede wszystkim 
to, że zawsze była gazetą dziennikarzy a nie czytelników. Miejscem, gdzie realizo-
wało si c trochę o racjonalnym działaniu.  

ear later (on the 4 May 1997) 
the paper was suspended. Although a month later, on 6 June 1997, some of the editors tried to 
reactivate the daily (it was published under a new title “Nowy Czas Krakowski”), its life was 
very short, and on 2 August the paper was suspended again. 

 
55 J. Sadecki, Znów upadek “Czasu”, “Rzeczpospolita” 1997 nr 179 (2 VIII); [Od redakcji]: “Nowy Czas 
Krakowski” 1997 nr 49 (2 VIII), s. 1; Powstawanie i spadanie, “Media Polska” 1997 nr 10, s. 25; opu-
blikowano także pożegnalne głosy o miejscu “Czasu Krakowskiego” na tle polskiej prasy prawicowej: 
Czy jest czas na “Czas”. Zebr. J. Szarek “Nowy Czas Krakowski” 1997 nr 49 (2 VIII), s. 1. 

tywując to złymi wynikami sprzedaży 55 . Prawdopodobnie “Trass-Press” szukał 
bezskutecznie poważnego inwestora lub ocenił, że inwestowanie w nowy tytuł jest 
przedsięwzięciem wysoce niepewnym albo okazał s

ików po 2 miesiącach sprzedaży. Deficyt nowego tytułu w takich okoliczno-
ściach, do czasu wejścia na rynek trwa bowiem co najmniej 2–3 lata56. To defini-
tywnie zakończyło dzieje krakowskich “Czasów”.  

ę ambicje i zmieniano świat, zapominają

Epitaph for “Czas Krakowski” (1990–1997) 

Abstract 

The first issue of “Czas Krakowski” came out on 28 March 1990. The initiative to set up  
a conservative daily, which could provide an alternative for the clearly liberal “Gazeta Wybor-
cza”, was born among journalists and members of the anti-Communist opposition associated 
with the samizdat periodical, “Arka” (1983–1996). The chief editor was a poet, Jan Polkowski; 
he co-operated with Mieczysław Gil and Jan Rokita, Marek Halberda, Łukasz Plesnar and 
Ryszard Terlecki. From the very beginning the daily had a very legible ideological stand; it 
was politically engaged, raised polemics and was famous for its spirited texts (eg. famous 
texts by Wojciech Czuchnowski and Andrzej Patuła). In 1992 the editors of “Czas”, among 
the first ones in Poland, used press games to great effect. The result was impressive: in its 
peak days over 300 thousand copies were printed and the paper quickly became Małopolska’s 
biggest daily. However, it failed to maintain that position. Bad investments and marketing 
policy caused financial problems already in 1994. Improvised reforms and preventive meas-
ures failed; the financial problems were getting bigger and a y

56 Por. sytuację “Gazety Krakowskiej” w latach 1994–1997. 


