Zastosowanie sztucznej inteligencji w automatycznym projektowaniu systemów etykietowania: analiza wyników eksperymentu

Autor

  • Anna Matysek Uniwersytet Śląski w Katowicach

DOI:

https://doi.org/10.24917/20811861.22.36

Słowa kluczowe:

architektura informacji, generowanie etykiet, systemy etykietowania, sztuczna inteligencja

Abstrakt

Celem artykułu jest zbadanie możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji (SI) do automatycznego generowania etykiet w formie nagłówków i opcji systemów etykietowania. Metody badań: Przeprowadzono dwa eksperymenty, w którym pięć chatbotów – ChatGPT 4.o, ChatGPT Plus, Gemini Free, Gemini Advanced, Claude Sonnet - miało za zadanie wygenerować zestawy etykiet zgodnie z zadanym promptem i czterema zestawami danych wejściowych. Ocenę możliwości chatbotów przeprowadzono stosując metodę analizy porównawczej. Analiza obejmowała ocenę długości, spójności, szczegółowości, wzajemnego wykluczania się i opisowości wygenerowanych etykiet. Wyniki: Chatboty, w zależności od danych wejściowych, generowały podobne lub bardzo różne etykiety. W zakresie generowania opcji systemów nawigacji uzyskały następujące liczby punktów na 40 możliwych: ChatGPT 4.o – 34 p., ChatGPT Plus – 38 p., Gemini Free – 29 p., Gemini Advanced – 25 p., Claude Sonnet – 35 p. Nieco inaczej poradziły sobie w generowaniu nagłówków, otrzymując: ChatGPT 4.o – 36 p., ChatGPT Plus – 35 p., Gemini Free – 29 p., Gemini Advanced – 36 p., Claude Sonnet – 34 p. Sumarycznie najlepiej poradził sobie w eksperymentach ChatGPT Plus, a najsłabiej Gemini Free. Wnioski: W generowaniu etykiet dobrze radzą sobie zarówno płatne, jak i bezpłatne wersje chatbotów. Każdy z testowanych chatbotów może być źródłem inspiracji architekta informacji, ale ostateczne decyzje projektowe powinny zostać podjęte po przeprowadzeniu odpowiednich testów z użytkownikami.

Bibliografia

AI Tools in Framer, [on-line:] https://www.framer.com/features/ai – 16.07.2024.

Akhtar Z.B., Unveiling the evolution of generative AI (GAI): a comprehensive and investigative analysis toward LLM models (2021–2024) and beyond, „Journal of Electrical Systems and Information Technology” 2024, vol. 11, no. 1, https://doi.org/10.1186/s43067-024-00145-1.

Carr D., ChatGPT tops 25 million daily visits, Similarweb, 3.02.2023, [on-line:] https://www.similarweb.com/blog/insights/ai-news/chatgpt-25-million – 11.07.2024.

Co to jest duży model języka (LLM)?, OVHcloud Polska, [on-line:] https://www.ovhcloud.com/pl/learn/what-is-large-language-model – 7.07.2024.

Dwivedi Y.K., Kshetri N., Hughes L., i in., Opinion Paper: “So what if ChatGPT wrote it?” Multidisciplinary perspectives on opportunities, challenges and implications of generative conversational AI for research, practice and policy, „International Journal of Information Management” 2023, vol. 71, https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2023.102642.

FigJam AI, [on-line:] https://www.figma.com/figjam/ai – 16.07.2024.

Giray L., Prompt engineering with ChatGPT: A guide for academic writers, „Annals of Biomedical Engineering” 2023, vol. 51, no. 12, s. 2629–2633, https://doi.org/10.1007/s10439-023-03272-4.

Kalbach J., Projektowanie nawigacji strony WWW: optymalizacja funkcjonalności witryny, Gliwice 2012.

Meet Hotjar AI: Your personal AI-powered research assistant, [on-line:] https://www.hotjar.com/blog/introducing-hotjar-ai – 16.07.2024.

Nielsen J., What AI can and cannot do for UX, 1.02.2024, [on-line:] https://www.uxtigers.com/post/ai-can-cannot-do-ux – 4.06.2024.

Pirker M., AI Insights: Instantly uncover key insights and patterns across your user tests, 7.06.2024, [on-line:] https://www.userbrain.com/blog/ai-insights-instantly-uncover-key-insights-and-patterns-across-your-user-tests – 16.07.2024.

Rosenfeld L., Morville P., Arango J., Architektura informacji w serwisach internetowych i nie tylko, tłum. R. Meryk, Gliwice 2017.

Rustambek M., The role of artificial intelligence in web sites, „Proceedings of International Conference on Scientific Research in Natural and Social Sciences” 2023, vol. 2, no. 7, s. 101–107, [on-line:] https://econferenceseries.com/index.php/srnss/article/view/2407 – 9.07.2024.

Tomaszczyk J., Matysek A., IA, UX, UID, IxD – analiza terminów i pojęć, „Zagadnienia Informacji Naukowej – Studia Informacyjne” 2020, nr 1, s. 121–143.

Pobrania

Opublikowane

2025-03-03

Jak cytować

Matysek, A. (2025). Zastosowanie sztucznej inteligencji w automatycznym projektowaniu systemów etykietowania: analiza wyników eksperymentu . AUPC Studia Ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia, 22, 623–639. https://doi.org/10.24917/20811861.22.36

Numer

Dział

Artykuły / Articles