„Psy uwielbiają prezenty” – Wizerunek psa w narracji marketingowej wybranych marek branży zoologicznej i dogparentingowych w kontekście organizacji przyjęć urodzinowych dla zwierząt.

Autor

  • Dorota Kokowicz Uniwersytet Wrocławski

DOI:

https://doi.org/10.24917/20811861.22.41

Słowa kluczowe:

dogparenting, petparenting, narracja marketingowa, wizerunek psa, personifikacja psa

Abstrakt

Od lat obserwujemy zmianę w postrzeganiu roli psów w naszym społeczeństwie. Początkowo pełniące rolę zwierząt użytkowych, służących potrzebom swoich właścicieli, coraz częściej traktowane są przez swoich przewodników jak dzieci. Zjawisko personifikacji psa, któremu niejednokrotnie przypisuje się pragnienia i motywacje typowo ludzkie, nie pozostawiło obojętnym branżę zoologiczną, której rynek nie tylko od lat wykazuje tendencję wzrostową, ale również staje się przestrzenią otwartą na nowe produkty i usługi mające na celu jeszcze większe „uczłowieczenie” czworonoga.

Niniejszy artykuł stanowi próbę odpowiedzi na pytanie, jaki obraz psa wyłania się z narracji marketingowej marek działających w branży zoologicznej oraz dogparentingowych oraz czy i do jakiego stopnia uwidacznia się w niej trend uczłowieczania psa obecny w społeczeństwie. W tym celu analizie poddano opisy zachęcające opiekunów do organizowania przyjęć urodzinowych dla czworonogów - wydarzeń pierwotnie dedykowanych jedynie ludziom. Autorka wyjaśnia także, czym jest mikrotrend petparentingu oraz jego wpływ na komunikację branży zoologicznej.

Bibliografia

Boya U.O., Dotson M.J., Hyatt E.M., Dimensions of the dog-human relationship: A segmentation approach, „Journal of Targeting, Measurements and Analysis of Marketing” 2012, vol. 20, no. 2, s. 133–143, https://doi.org/10.1057/jt.2012.8.

Frankiewicz E., Pies jako istota społeczna we współczesnej rodzinie polskiej, „Pedagogika Rodziny” 2014, nr 4/4,, s. 27–39.

Glanville C.R., Hemsworth L.M., Hemsworth P.H., Coleman G.J., Duty of care in companion dog owners: Preliminary scale development and empirical exploration, „PLoS One” 2023, vol. 18, no. 5, https://doi.org/10.1371/journal.pone.0285278.

Glanville C.R., Hemsworth P.H., Coleman G.J., Conceptualising dog owner motivations: The Pet Care Competency model and role of ‘duty of care’, „Animal Welfare” 2020, vol. 29, iss. 3, s. 271–284, https://doi.org/10.7120/09627286.29.3.271.

Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2004.

Herwijnen I.R. van, Borg J.A.M. van der, Naguib M., Beerda B., The existence of parenting styles in the owner-dog relationship, „PLoS One” 2018, vol. 13, no. 2, https://doi.org/10.1371/journal.pone.0193471.

Konecki K.T., Ludzie i ich zwierzęta. Interakcjonistyczno-symboliczna analiza społecznego świata właścicieli zwierząt domowych, Warszawa 2005.

Lippmann W., Public opinion, Nuvision Publication, 2007.

Lulu R., Alkaff Sh., „Bite your tongue sometimes”: A study of relationship advice columns in online women’s magazines in Malaysia, „Southeast Asian Media Studies” 2020, vol. 2, no. 1, s. 36–53.

Mahmić-Muhić N., Klico A., The importance of content marketing for achieving customer brand engagement, „BH Ekonomski Forum = BH Economic Forum” 2022, vol. 16, no. 1, s. 131–150.

Neidhart L., Boyd R., Companion animal adoption study, „Journal of Applied Animal Welfare Science” 2002, vol. 5, no. 3, s. 175–192, https://doi.org/10.1207/S15327604JAWS0503_02.

Penn M.J., Zalesne E.K., Microtrends. Surprising tales of the way we live today, Penguin Group, 2008.

Penn M.J., Zalesne E.K., Mikrotrendy. Małe siły, które niosą wielkie zmiany, tłum. K. Sobiepanek-Szczęsna, Warszawa 2008.

Peterson H., Engwall K., „Why would you want a baby when you could have a dog?” Voluntarily childless women’s „peternal” feelings, longing and ambivalence, „Social Science” 2019, vol. 8, iss. 4, https://doi.org/10.3390/socsci8040126.

Repovienė R., Role of content marketing in a value creation for customer context: theoretical analysis, „International Journal on Global Business Management & Research” 2017, vol. 6, iss. 2, s. 37–48.

Rombach M., Dean D.L., Just love me, feed me, never leave me: Understanding pet food anxiety, feeding and shopping behavior of US pet owners in Covidian times, „Animals” 2021, vol. 11, iss. 11, https://doi.org/10.3390/ani11113101.

Vänskä A., New kids on the mall: Babyfied dogs as fashionable co-consumers, „Young Consumers” 2014, vol. 15, no. 3, s. 263–272, https://doi.org/10.1108/YC-10-201300400.

Wilson T., Microtrends may be small, but that doesn’t mean they are important, „Review – Institute of Public Affairs” 2008, vol. 60, no. 2, s. 49.

Pobrania

Opublikowane

2025-03-03

Jak cytować

Kokowicz, D. (2025). „Psy uwielbiają prezenty” – Wizerunek psa w narracji marketingowej wybranych marek branży zoologicznej i dogparentingowych w kontekście organizacji przyjęć urodzinowych dla zwierząt. AUPC Studia Ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia, 22, 695–712. https://doi.org/10.24917/20811861.22.41

Numer

Dział

Artykuły / Articles