Tożsamość kulturowa studentów a media społecznościowe – badania pilotażowe

Autor

  • Emanuel Studnicki Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Karolina Czerwiec Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.24917/20811861.22.25

Słowa kluczowe:

tożsamość kulturowa, media społecznościowe, wydarzenia kulturalne, promowanie kultury

Abstrakt

Głównym celem badań było określenie związku pomiędzy mediami a tożsamością kulturową człowieka. Badanie mające charakter pilotażowy zostało przeprowadzone w roku akademickim 2019/2020 za pomocą autorskiej ankiety internetowej wśród 150 studentów Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Badania pozwoliły odpowiedzieć na pytania badawcze dotyczące tego jaka jest zależność między treściami przekazywanymi za pomocą mediów społecznościowych  a kształtowaniem się tożsamości kulturowej człowieka. Wyniki pozwalają stwierdzić, że respondenci chętnie poszukują w mediach treści o charakterze kulturowym, głównie w zakresie kultury fizycznej, materialnej, duchowej i społecznej, a działania w zakresie kształtowania tożsamości kulturowej mogą, a nawet powinny być realizowanie z wykorzystaniem mediów społecznościowych; portale społecznościowe odgrywają znaczącą rolę w tworzeniu pomostu między studentami a kulturą, mają udział w promowaniu działań kulturalnych i przyjmują rolę autorytetów i promotorów w przekazywaniu treści kulturowych budujących tożsamość kulturową.

Bibliografia

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, tłum. W. Betkiewicz, Warszawa 2007.

Babbie E., The basics of social research, Belmont, CA 2016.

Berry J.W., Acculturation and adaptation in a new society, „International Migration” 1992, vol. 30, iss. 1, s. 69–85, https://doi.org/10.1111/j.1468-2435.1992.tb00776.x.

Berry J.W., Psychology of acculturation, [w:] Current theory and research in motivation, vol. 37: Nebraska Symposium on Motivation, 1989: Cross-cultural perspectives, red. J.J. Berman, University of Nebraska Press, 1990, p. 201–234.

Brooks A., Wee L., Reflexivity and the transformation of gender identity: Reviewing the potential for change in a cosmopolitan city, „Sociology” 2008, vol. 42, iss. 3, s. 503–521, https://doi.org/10.1177/0038038508088825.

Castells M., Siła tożsamości, tłum. S. Szymański, Warszawa 2008.

Chai S., Does cultural difference matter on social media? An examination of the ethical culture and information privacy concerns, „Sustainability” 2020, vol. 12, iss. 19, https://doi.org/10.3390/su12198286.

Chen G., Zhang K., New media and cultural identity in the global society, [w:] R. Taiwo, Research on discourse behavior and digital communication: Language structures and social interaction, Information Science Reference, 2010, s. 795–809, https://doi.org/10.4018/978-1-61520-773-2.ch051.

DeFleur M.L., Theories of mass communication, New York 1970.

DeFleur M.L., Ball-Rokeach S., Theories of mass communication, 5th ed., Longman, White Plains, NY 1989.

Habermas J., Teoria działania komunikacyjnego, t. 1: Racjonalność działania a racjonalność społeczna, tłum. A.M. Kaniowski, Warszawa 1999.

Habermas J., Teoria działania komunikacyjnego, t. 2: Przyczynek do krytyki rozumu funkcjonalnego, tłum. A.M. Kaniowski, Warszawa 2002.

Horowitz M.J., Self-identity theory and research methods, „Journal of Research Practice” 2012, vol. 8, iss. 2, artykuł M14.

Karjalainen H., Cultural identity and its impact on today’s multicultural organizations, „International Journal of Cross Cultural Management” 2020, vol. 20, iss. 2, s. 249–262, https://doi.org/10.1177/1470595820944207.

Kothari C.R., Research methodology: Methods and techniques, New Age International, New Delhi 2009.

Kulczycki E., Wendland M., O kulturalistycznej teorii komunikacji, „Kultura – Media – Teologia” 2014, nr 16, s. 9–25.

Lewowicki T., O badaniach społeczności pogranicza – od parcjalnych opisów ku elementom Teorii Zachowań Tożsamościowych, [w:] Edukacja międzykulturowa. W kręgu potrzeb, oczekiwań i stereotypów, red. J. Nikitorowicz, Białystok 1995, s. 22–23.

Nachmias D., Frankfort-Nachmias Ch., Metody badawcze w naukach społecznych, tłum. E. Hornowska, Warszawa 2001.

Nagy P., Koles B., The digital transformation of human identity: Towards a conceptual model of virtual identity in virtual worlds, „The International Journal of Research into New Media Technologies” 2014, vol. 20, iss. 3, s. 276–292, https://doi.org/10.1177/1354856514531532.

Nikitorowicz J., Model kształtowania się tożsamości kulturowej w warunkach wielokulturowości, „Psychologia Wychowawcza” 2015, t. 49, nr 7, s. 125–134.

Novikova K., Społeczne teorie tożsamości: przegląd wybranych koncepcji, „Journal of Modern Science” 2013, vol. 17(2), s. 379–395.

Odii A., Social media culture: Change and resistance, a tool for change management, „The Creative Artist: A Journal of Theatre i Media Studies” 2017, vol. 11, no. 3, s. 318–327.

Ogrodzka-Mazur E., Kategoria tożsamości w analizach zmiany społecznej. Implikacje pedagogiczne do badań edukacji międzykulturowej, [w:] W poszukiwaniu teorii przydatnych w badaniach międzykulturowych, red. T. Lewowicki, E. Ogrodzka-Mazur, Cieszyn 2001, s. 55–68.

Poepsel M.A., Media, society, culture and you. An introductory mass communication text, Rebus Community, PressbooksEDU, 2021.

Pookulangara S., Koesler K., Cultural influence on consumers’ usage of social networks and its’ impact on online purchase intentions, „Journal of Retailing and Consumer Services” 2011, vol. 18, iss. 4, s. 348–354, https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2011.03.003.

Sawyer R., The impact of new social media on intercultural adaptation, „Senior Honors Projects” 2011, paper 242.

Suchocka A., Królikowska I., Kreowanie tożsamości kulturowej jako wyzwanie XXI wieku, „Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych AMW” 2014, nr 4, s. 73–88.

Witkowski L., Tożsamość i zmiana, Toruń 1982.

Pobrania

Opublikowane

2025-03-03

Jak cytować

Studnicki, E., & Czerwiec, K. (2025). Tożsamość kulturowa studentów a media społecznościowe – badania pilotażowe. AUPC Studia Ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia, 22, 431–446. https://doi.org/10.24917/20811861.22.25

Numer

Dział

Artykuły / Articles