Forma wydawnicza dzieł Howarda Philllipsa Lovecrafta a przemiany rynku horroru literackiego w Polsce

Autor

DOI:

https://doi.org/10.24917/20811861.22.16

Słowa kluczowe:

H.P. Lovecraft, horror, literatura grozy, rynek książki, okładka

Abstrakt

Celem artykułu jest zbadanie recepcji wydawniczej dzieł Howarda Philllipsa Lovecrafta na polskim rynku wydawniczym. Analiza zmieniającego się na przestrzeni ostatnich czterdziestu lat opracowania edytorskiego książek pisarza pokazuje, jak stopniowo wzrastał jego status. Na początku lat dziewięćdziesiątych Lovecraft był niemal niedostrzegalny na rynku – gubił się pośród wydawanych w tym czasie w ogromnych ilości zachodnich horrorów. Edycje jego powieści raziły swoją amatorskością. Obecnie jest on jednym z symboli literatury grozy, a wydania jego książek wyznaczają trendy w publikowaniu horrorów w Polsce.

Bibliografia

Dunin J., Okładka i obwoluta jako komunikat. Wprowadzenie do problematyki, [w:] Sztuka książki. Historia – teoria – praktyka, red. M. Komza, Wrocław 2003, s. 81–90.

Folta-Rusin A., Twarz i ciało książki. Wizualne Manifestacje tekstów a problemy interpretacji, Kraków 2020.

Has-Tokarz A., Horror w literaturze współczesnej i filmie, Lublin 2010.

Hojka B., Okładka książkowa z perspektywy komunikacyjnej, [w:] W poszukiwaniu odpowiedniej formy. Rola wydawcy, typografa, artysty i technologii w pracy nad książką, red. M. Komza, Wrocław 2012, s. 61–72.

Huellebecq Michel, H.P. Lovecraft. Przeciw światu, przeciw życiu, tłum. J. Giszczak, Warszawa 2020.

King S., Danse macabre, tłum. P. Braiter, P. Ziemkiewicz, Warszawa 2014.

Kołodziejczyk B., Rynek wydawniczy: od różnorodności do patologii, [w:] Kultura popularna – literatura – książka – rynek, Warszawa 1995.

Krzyńska-Nawrocka E., Glosy grozy, [w:] G.N. Smith, Sabat. Antologia, t. 2, Szczecinek 2021, s. 547–570.

Kwaśna K., Potworne czy nienazwane? Szkice o polskich przekładach opowiadań Howarda Phillipsa Lovecrafta, Kraków 2021.

Łubocki Jakub M., Okładka jako część dokumentu na przykładzie płyty gramofonowej w ujęciu bibliologicznym, Warszawa 2017.

Mikulski J., Howard Philllips Lovecraft: autor, dzieło i jego recepcja wydawnicza w Polsce. Zarys problematyki, „Acta Universitatis Wratislaviensis. Studia o Książce i Informacji” 2013, no. 3559, t. 32, s. 31–43.

Narbutowicz P., Sprzedać książkę po okładce. Techniki perswazji na okładkach książek literackich wydawanych w Polsce, Warszawa 2012.

Nowakowski A., Fanzin SF. Artyści – wydawnictwa – fandom, Poznań 2017.

Nowakowski A., Klubówkowe szaleństwo. Polski trzeci obieg w fantastyce lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, Poznań 2021.

Rychlewski M., Książka jako towar, książka jako znak. Studia z socjologii literatury, Gdańsk 2013.

Smith D.G., H.P. Lovecraft in popular culture: The works and their adaptation in film, television, comics, music and games, McFarland, Jefferson, 2006.

Wydmuch M., Cień z Providence, [w:] H.P. Lovecraft, Zew Cthulhu, tłum. R. Grzybowska, Warszawa 1983, s. 5–15.

Wydmuch M., Gra ze strachem, Warszawa 1975.

Pobrania

Opublikowane

2025-03-03

Jak cytować

Bernacki, P. (2025). Forma wydawnicza dzieł Howarda Philllipsa Lovecrafta a przemiany rynku horroru literackiego w Polsce. AUPC Studia Ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia, 22, 286–301. https://doi.org/10.24917/20811861.22.16

Numer

Dział

Artykuły / Articles