The publishing form of Howard Phillips Lovecraft’s works and the transformations of the literary horror market in Poland

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24917/20811861.22.16

Keywords:

H.P. Lovecraft, horror, horror literature, book market, book cover

Abstract

The aim of this article is the analysis of the presence of Howard Philllips Lovecraft’s works in the Polish publishing market. The study of their editorial form, which has been changing for the last forty years, shows how the writer’s status has been growing in importance at the same time. At the beginning of the nineties Lovecraft was almost invisible in the book market – his works were disappearing among the huge numbers of horrors from Western Europe and the USA then published in Poland.  Moreover his novels were being prepared to print in an unprofessional way. Nowadays Lovecraft is one of the symbols of horror literature and editions of his books set the standards of publishing for this genre.

References

Dunin J., Okładka i obwoluta jako komunikat. Wprowadzenie do problematyki, [w:] Sztuka książki. Historia – teoria – praktyka, red. M. Komza, Wrocław 2003, s. 81–90.

Folta-Rusin A., Twarz i ciało książki. Wizualne Manifestacje tekstów a problemy interpretacji, Kraków 2020.

Has-Tokarz A., Horror w literaturze współczesnej i filmie, Lublin 2010.

Hojka B., Okładka książkowa z perspektywy komunikacyjnej, [w:] W poszukiwaniu odpowiedniej formy. Rola wydawcy, typografa, artysty i technologii w pracy nad książką, red. M. Komza, Wrocław 2012, s. 61–72.

Huellebecq Michel, H.P. Lovecraft. Przeciw światu, przeciw życiu, tłum. J. Giszczak, Warszawa 2020.

King S., Danse macabre, tłum. P. Braiter, P. Ziemkiewicz, Warszawa 2014.

Kołodziejczyk B., Rynek wydawniczy: od różnorodności do patologii, [w:] Kultura popularna – literatura – książka – rynek, Warszawa 1995.

Krzyńska-Nawrocka E., Glosy grozy, [w:] G.N. Smith, Sabat. Antologia, t. 2, Szczecinek 2021, s. 547–570.

Kwaśna K., Potworne czy nienazwane? Szkice o polskich przekładach opowiadań Howarda Phillipsa Lovecrafta, Kraków 2021.

Łubocki Jakub M., Okładka jako część dokumentu na przykładzie płyty gramofonowej w ujęciu bibliologicznym, Warszawa 2017.

Mikulski J., Howard Philllips Lovecraft: autor, dzieło i jego recepcja wydawnicza w Polsce. Zarys problematyki, „Acta Universitatis Wratislaviensis. Studia o Książce i Informacji” 2013, no. 3559, t. 32, s. 31–43.

Narbutowicz P., Sprzedać książkę po okładce. Techniki perswazji na okładkach książek literackich wydawanych w Polsce, Warszawa 2012.

Nowakowski A., Fanzin SF. Artyści – wydawnictwa – fandom, Poznań 2017.

Nowakowski A., Klubówkowe szaleństwo. Polski trzeci obieg w fantastyce lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, Poznań 2021.

Rychlewski M., Książka jako towar, książka jako znak. Studia z socjologii literatury, Gdańsk 2013.

Smith D.G., H.P. Lovecraft in popular culture: The works and their adaptation in film, television, comics, music and games, McFarland, Jefferson, 2006.

Wydmuch M., Cień z Providence, [w:] H.P. Lovecraft, Zew Cthulhu, tłum. R. Grzybowska, Warszawa 1983, s. 5–15.

Wydmuch M., Gra ze strachem, Warszawa 1975.

Published

2025-03-03

How to Cite

Bernacki, P. (2025). The publishing form of Howard Phillips Lovecraft’s works and the transformations of the literary horror market in Poland. AUPC Studia Ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia, 22, 286–301. https://doi.org/10.24917/20811861.22.16

Issue

Section

Artykuły / Articles