Sports books on the Polish publishing market in years 1989–1995

Authors

  • Beata Foszczyńska Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie. Biblioteka Główna

DOI:

https://doi.org/10.24917/20811861.14.11

Keywords:

sports books, the publishing market, Poland

Abstract

The article describes the publishing market of sports books in years 1989-1995. The aim of the article was to answer the question, how this sports books publishing market looked like after the political changes in 1989, which publishing companies issued books related to sports, and what issues, topics and sports disciplines were described most often. Based on the content analysis of “Bibliographic Guide” from years 1989-1995, which is being kept up to date in bibliographic database of the National Library, the number of published books about sport was calculated. Research shows that in those years 583 positions were issued, of which 272 were issued by universities, 98 by state-owned publishing houses, 74 by publishing organizations, associations and sports clubs, and 139 by private publishing houses. The article also presents the subjects of the issued books about sports. They concerned mainly the theory of sports and humanities, medical and natural aspects of sport and physical culture, as well as different sports disciplines. From the thematic analysis it appears that most of the books related to football and the Olympic Games.

References

Apiecionek, Cz., Książka, [w:] Dziesięciolecie Polski Niepodległej 1989-1999, red. W. Kuczyński, Warszawa 1999, s. 314-315.

Bałtowski, M., Miszewski, M., Transformacja gospodarcza w Polsce, Warszawa 2007.

Braun, J., Bilans dziesięciolecia, [w:] Dziesięciolecie Polski Niepodległej 1989-1999, red. W. Kuczyński, Warszawa 1999, s. 386-387.

Dąbrowska E., Polemika wokół egzemplarza obowiązkowego w latach 1989–2009. „Biblioteka” 2012, nr 16, s. 141.

Dobrołęcki, P., Krótko o historii. Od końca II wojny do lat dziewięćdziesiątych, [w:] red. P. Dobrołęcki, Dwudziestolecie wolnego rynku książki w Polsce 1989-2009, Warszawa 2010, s. 25-27.

Gomułka, S., Rok 1989, [w:] Dziesięciolecie Polski Niepodległej 1989-1999, red. W. Kuczyński, Warszawa 1999, s. 464-465.

Klukowski, B., Książka w świecie współczesnym, Warszawa 2003.

Klukowski, B., Tobera, M., Przekształcenia i zaniechania. Oficyny państwowe i prywatne w początkach transformacji (1989-1995), [w:] red. P. Dobrołęcki, Dwudziestolecie wolnego rynku książki w Polsce 1989-2009, Warszawa 2010, s. 13-21.

Klukowski, B., Tobera, M., W tym niezwykłym czasie. Początki transformacji polskiego rynku książki (1989-1995), Warszawa 2013.

Lipiec, J., Pożegnanie z Olimpią, Kraków 2007.

Lipoński, W., Humanistyczna Encyklopedia Sportu”. Warszawa 1987, s. 312.

„Przewodnik Bibliograficzny” [on-line] [dostęp: 15.03.2016]. Dostępny w: http://mak.bn.org.pl/cgi-bin/makwww.exe?BM=23.

PD [P. Dobrołęcki], DD [D. Dobrołęcka], Błyskawiczna reakcja. Wydawnictwa w latach 1989-1995, [w:] red. P. Dobrołęcki, Dwudziestolecie wolnego rynku książki w Polsce 1989-2009, Warszawa 2010, s. 38-50.

Ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, (Dz.U. 2010, nr 127, poz. 857).

Published

2017-06-15

How to Cite

Foszczyńska, B. (2017). Sports books on the Polish publishing market in years 1989–1995. AUPC Studia Ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia, 14, 165–190. https://doi.org/10.24917/20811861.14.11

Issue

Section

Artykuły / Articles