Czy to jest inteligentne? Sztuczna inteligencja w grach wideo
DOI:
https://doi.org/10.24917/20811861.22.35Słowa kluczowe:
gry wideo, sztuczna inteligencja, gracze, nowe media, algorytmyAbstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie zastosowań i roli sztucznej inteligencji (AI) w grach cyfrowych. AI, zarówno w formie skryptów i systemów logicznych, jak i generatywnego AI odgrywa coraz większą rolę w procesie tworzenia gier. Metody: przegląd literatury, analiza stanu zastanego. Wyniki: Sztuczna inteligencja przeciwników i innych postaci występujących w grach to także ważny element wpływający na doświadczenie graczy. Początkowe lata rozwoju gier cyfrowych nie oferowały zbyt wiele w tej materii, ale rosnąca moc obliczeniowa komputerów oraz postęp w technikach programowania pozwoliły na stosowanie coraz bardziej złożonych technik. Z kolei generatywne AI umożliwia tworzenie proceduralnej zawartości i ułatwia prototypowanie. Trzecim, najmniej oczywistym zastosowaniem, jest zwiększanie płynności działania gier poprzez użycie algorytmów AI generujących dodatkowe klatki obrazu. Wnioski: W przyszłości rozwój AI może zmienić oblicze gamingu i wprowadzić gry na nowe tory.
Bibliografia
Abhisht J., Moolchand S., Al Zubi J., Artificial intelligence in games. Transforming the gaming skills, [w:] Deep learning in gaming, red. V. Chaudhary, M. Sharma, P. Sharma, D. Agarwal, Boca Raton 2022.
Anderson E.F., Playing smart – artificial intelligence in computer games, „Conference: Proceedings of zfxCON03 Conference on Game Development”, 2003.
Argasiński J., Sztuczna Inteligencja w grach wideo, [w:] Olbrzym w cieniu. Gry wideo w kulturze audiowizualnej, red. A. Pitrus, Kraków 2012, s. 39–53.
Barriales S., Jenner C., Fast cars, big city. The AI of driver San Francisco, [w:] Game AI Pro 3: Collected wisdom of game AI professionals, red. S. Rabin, Boca Raton 2017.
Birch R., Understanding Pac-Man ghost behavior, 2010, [on-line:] http://gameinternals.com/understanding-pac-man-ghost-behavior – 22.08.2024.
Cattelan D., Evolution of AI in video-games from 1980 to today¸ Medium, 7.12.2019, [on-line:] https://medium.com/@DylanCa_/evolution-of-ai-in-video-games-from-1980-to-today-e3344acaed4c – 22.08.2024.
Forristal L., Bye-bye bots: Altera’s game-playing AI agents get backing from Eric Schmidt, TechCrunch, 8.05.2024, [on-line:] https://techcrunch.com/2024/05/08/bye-bye-bots-alteras-game-playing-ai-agents-get-backing-from-eric-schmidt – 26.08.2024.
Karhulahti V. -M., Suspending virtual disbelief: A perspective on narrative coherence, [w:] ICIDS 2012: The 5th International Conference on Interactive Digital Storytelling Proceedings, Springer, London–New York 2012, s. 1–17.
Maksimum FPS. Maksimum jakości. Z potęgą SI, NVIDIA, 2023, [on-line:] https://www.nvidia.com/pl-pl/geforce/technologies/dlss – 22.08.2024.
Martinez J.J., AI in video games: a historical evolution, from Search Trees to LLMs. Chapter 1: 1950–1980, Medium, 4.11.2023, [on-line:] https://medium.com/@jjmcarrascosa/ai-in-video-games-a-historical-evolution-from-search-trees-to-llms-chapter-1-1950-1980-f3b04d6e9dc8 – 22.08.2024.
Marr B., The role of generative AI in video game development, Forbes, 18.04.2024, [on-line:] https://www.forbes.com/sites/bernardmarr/2024/04/18/the-role-of-generative-ai-in-video-game-development – 22.08.2024.
Martinez J.J., AI in video games: a historical evolution, from Search Trees to LLMs. Chapter 2: 1980–2000, Medium, 8.11.2023, [on-line:] https://medium.com/@jjmcarrascosa/ai-in-video-games-a-historical-evolution-from-search-trees-to-llms-chapter-2-1980-2000-341bc31860d9 – 22.08.2024.
Millington I., AI for games. Third edition, Boca Raton 2019.
Švelch J., Should the monster play fair?: Reception of artificial intelligence in Alien: Isolation, „Game Studies” 2020, vol. 20, iss. 2, [on-line:] https://gamestudies.org/2002/articles/jaroslav_svelch – 22.08.2024.
The spreadsheet that powers civilian AI in Watch Dogs 2 | AI and Games #56, AI and Games, 5.11.2020, [on-line:] https://www.youtube.com/watch?v=HTK-bVRzp5k – 26.08.2024.
Why is it difficult to make good AI for games?, AI and Games, 24.01.2024, [on-line:] https://www.youtube.com/watch?v=qCkqpRnk1oU – 22.08.2024.
Winiarski M., Jak powstaje sztuczna inteligencja w grach komputerowych, 21.09.2018, [on-line:] https://mwin.pl/jak-powstaje-sztuczna-inteligencja-w-grach-komputerowych – dostęp: 22.08.2024.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 AUPC Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.