Identyfikacja wizualna w Polsce w opiniach projektantów drugiej połowy XX w. i początku XXI w.
DOI:
https://doi.org/10.24917/20811861.22.46Słowa kluczowe:
komunikacja wizualna, identyfikacja wizualna, projektowanie użytkowe, graficyAbstrakt
W tekście zebrano wypowiedzi wybitnych, polskich projektantów zajmujących się identyfikacją wizualną (Jan Hollender, Roman Duszek, Jarosław Jasiński, Andrzej-Ludwik Włoszczyński, Elżbieta Magner) i reprezentujących różne pokolenia twórców komunikacji wizualnej. Pozwalają one uzupełnić wiedzę źródłową na temat kształtowania się podstaw polskiej identyfikacji wizualnej oraz dokumentują kulisy ich pracy, co wskazuje na ewolucję perspektyw projektowania starszego i młodszego pokolenia grafików oraz wpływ na ten proces określonych warunków społeczno-politycznych w Polsce.
Bibliografia
Bojar R., ELWRO Próba identyfikacji wizualnej, „Projekt” 1965, nr 3/48, s. 13–15.
Frutiger A., Człowiek i jego znaki, współpr. H. Heiderhof, przeł. C. Tomaszewska, Kraków 2003.
Gonzáles-Miranda E., Quindós T., Projektowanie ikon i piktogramów, przeł. A. Świderska, Kraków 2019.
Hardziej P., CPN. Znak, identyfikacja, historia, Kraków 2019.
Hardziej P., Jan Hollender: projekty, [w:] Jan Hollender. Katalog wystawy, Skoczów 2024.
Hollender J., Nowe znaki polskie, „Projekt” 1966, nr 6/56, s. 32–36.
Racinowski K., Język syntetyczny, „Projekt” 1978, nr 4/78, s. 34–38.
Rychter K.J., Chmielewski Z., Tworzydło D., Tożsamość wizualna. Znak, system, wizerunek, Rzeszów 2012.
Sadowski T., Teoria logo i rebrandingu poparta analizą doświadczeń polskich projektantów [niepublikowana rozprawa doktorska], Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu, Poznań 2023.
Sztompka P., Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Kraków 2012.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 AUPC Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.