Peer reviews as a form of book promotion on social media

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24917/20811861.21.26

Keywords:

book promotion, book marketing, book market, social media

Abstract

The article presents research on the issue of reviewer cooperation in social media, which is part of the broader context of contemporary methods of promoting reading. Its aim is to discuss the essence of reviewer cooperation (how we can define it, what varieties it takes), the conditions that must be met to establish it, forms of cooperation and its significance for the promotion of books and publishing houses. The research was based on statements (posts and videos published in social media) by reviewers and publishers on this topic. The content published in social media by reviewers and the opinions of publishers presented in interviews conducted with them (represented by representatives of SQN and Poznański publishing houses) are analyzed. Due to the nature of the research material, a narrative analysis was used, taking into account respondents’ experiences and their interpretation of experiences related to conducting book collaborations. Analyzing statements about reviewer collaborations allowed for the presentation of a multi-faceted definition of this phenomenon and its characteristic features.

References

Cat vloguje, Najgorsze współprace, zarabianie na recenzjach, atmosfera na BookTube. Q&A bez tabu, 8.08.2018, [on-line:] https://www.youtube.com/watch?v=sqA1w98ydCk – 20.07.2023.

come book, Q&A – WSPÓŁPRACE z wydawnictwami, 7.19.2019, [on-line:] https://www.youtube.com/watch?v=4b5mcRw81u4 – 20.07.2023.

Crimelpoint, Recenzja za PDF, wyłudzanie adresu?| Moje NAJGORSZE WSPÓŁPRACE z wydawnictwami, 29.10.2018, [on-line:] https://www.youtube.com/watch?v=zfEG6FWZ_3I – 20.07.2023.

Ćwiek J., Blogobojni, 2.04.2017, [on-line:] https://smakksiazki.pl/blogobojni-felieton-jakuba-cwieka/ –2.04.2023.

Fraser G., #bookstagram: Jedna z chorób współczesnej kultury, 18.09.2018, [on-line:] https://okruchykultury.pl/2018/09/bookstagram-jedna-z-chorob-wspolczesnej-kultury/ – 3.04.2023.

Gratka P., Nie jesteśmy recenzentami. Wpis o blogerach książkowych i nie tylko, 27.09.2018, [on-line:] https://zielonamalpa.pl/2018/09/nie-jestesmy-recenzentami – 29.03.2023.

Informacje dla recenzentów, [on-line;] https://dreamswydawnictwo.pl/wspolpraca/recenzenci/ – 17.07.2023.

Jak zdobyć egzemplarze recenzenckie, 24.08.2014, [on-line:] http://www.lustrorzeczywistosci.pl/2014/08/jak-zdobyc-egzemplarze-recenzenckie.html – 28.03.2023.

Krempa S., Blogi książkowe muszą umrzeć, 13.10.2018, [on-line:] https://www.granice.pl/publicystyka/blogi-ksiazkowe-musza-umrzec/1214/1 – 3.04.2023.

Krempa S., Recenzje za pieniądze czyli o współpracy blogerów z wydawcami, 16.10.2018, [on-line:] https://www.granice.pl/publicystyka/recenzje-za-pieniadze-czyli-o-wspolpracy-blogerow-z-wydawcami/1215/1 – 17.07.2023.

Książki recenzenckie. Dlaczego nie można ich sprzedać?, 29.04.2020, [on-line:] https://www.sklerotyczka.pl/2020/04/ksiazki-recenzenckie-dlaczego-nie-mozna.html – 11.02.2023.

„Książki za darmo”, czyli kilka słów o współpracach, 25.04.2018, [on-line:] https://come-book.blogspot.com/2018/04/ksiazki-za-darmo-czyli-kilka-sow-o.html – 2.04.2023.

Maciąg K., Co z tym stanem agonalnym i blogową prostytucją? O tym jak wygląda sytuacja blogerów książkowych, booktuberów i bookstagramerów, 10.06.2017, [on-line:] https://klaudynamaciag.pl/2017/06/stan-blogosfery-ksiazkowej – 3.04.2023.

mademoiselle.blabliblu, post z 7.10.2022, [on-line:] https://www.instagram.com/p/CjatVS9MsNp/ – 22.10.2022.

Martha Oakiss, Egzemplarze Recenzenckie [KSIĄŻKOŻERCY #1], 8.03.2015, [on-line:] https://www.youtube.com/watch?v=JbllqTlYC2U – 31.03.2023.

Martha Oakiss, Współpraca z wydawnictwami [KSIĄŻKOŻERCY #2], 28.03.2015, [on-line:] https://www.youtube.com/watch?v=QDfp4lGmk0o – 29.03.2023.

Sieczko P., Uwaga! Egzemplarz recenzencki, 11.10.2016, [on-line:] http://www.ruderecenzuje.pl/2016/10/uwaga-egzemplarz-recenzencki.html – 18.02.2023.

Stefanik M., Współpraca recenzencka w pigułce, 3.2013, [on-line:] https://www.gosiarella.pl/2013/03/wspopraca-recenzencka-w-piguce.html – 3.04.2023.

Szkołyk M., Agonalny stan blogosfery książkowej, 9.06.2017, [on-line;] https://www.partyzantka.com.pl/blogosfera-ksiazkowa/ – 30.06.2023.

Tinc M., Współpraca z wydawnictwem – jak zacząć i co warto wiedzieć, by otrzymywać atrakcyjne propozycje?, 8.08.2018, [on-line:] http://ladymargot.pl/wspolpraca-wydawnictwem-zaczac-warto-wiedziec-by-otrzymywac-atrakcyjne-propozycje/ – 2.04.2023.

Trembicka D., Jak zacząć zarabiać na blogu książkowym? 5 prostych sposobów, [on-line:] https://performance360.pl/zarabianie-na-blogu-ksiazkowym-poradnik/ – 3.04.2023.

Węgielewska S., Współpraca recenzencka, 17.07.2013, [on-line:] https://magicznyswiatksiazki.pl/wspolpraca-recenzencka-dyskusja-artykul/ – 2.04.2023.

Wigórska M., Jak objąć patronatem książkę – żeby miało to ręce i nogi, 11.09.2019, [on-line:] https://stacjaksiazka.pl/poradnik-blogera/jak-objac-patronatem-ksiazke-zeby-mialo-to-rece-i-nogi/ – 29.03.2023.

Wigórska M., Jak współpracować z wydawnictwami? – Poradnik Blogera, 7.08.2017, [on-line:] https://stacjaksiazka.pl/poradnik-blogera/jak-wspolpracowac-z-wydawnictwami/ – 29.03.2023.

Wigórska M., Słownik blogera książkowego, 27.04.2018, [on-line:] https://stacjaksiazka.pl/poradnik-blogera/slownik-blogera-ksiazkowego – 29.03.2023.

Wydaj z nami, [on-line:] https://dlaczemu.pl/wydaj-z-nami/ – 22.10.2022.

wydawnictwo_imaginebooks, post z 16.04.2021, [on-line:] https://www.instagram.com/p/CNuRdgOhlN6 – 22.10.2022.

wydawnictwo.kobiece, post z 30.09.2022, [on-line:] https://www.instagram.com/p/CjHs9bboWY-/ – 22.10.2022.

wydawnictwospisekpisarzy, post z 3.10.2022, [on-line:] https://www.instagram.com/p/CjPhFMAMJDj/ –22.10.2022.

Zeist M., Współpraca z wydawnictwami, 24.02.2018, [on-line:] https://www.maobmaze.pl/2018/02/wspopraca-z-wydawnictwami.html – 11.02.2023.

Zeist M., Współpraca z wydawnictwami #2, 9.09.2020, [on-line:] https://www.maobmaze.pl/2020/09/wspolpraca-z-wydawnictwami-2.html – 3.04.2023.

Alert prawny: Rekomendacje Prezesa UOKiK – oznaczenie treści sponsorowanych, PwC.pl, 4.10.2022, [on-line:] https://www.pwc.pl/pl/artykuly/rekomendacje-prezesa-uokik-oznaczenie-tresci-sponsorowanych.html – 2.11.2022.

Blogerzy jako liderzy opinii – badanie blogów kulinarnych, „Marketing i Rynek” 2014, nr 12, s. 13–22.

Blogerzy w Polsce 2013. Znajomość – wizerunek – znaczenie, [on-line:] https://panelariadna.pl/files/Blogerzy_w_Polsce_2013_www_panelariadna_pl.pdf – 23.10.2022.

Cydzik S., Bloger – sprzedaż produktów do recenzji otrzymanych od producentów, 22.03.2017, [on-line:] https://www.rp.pl/konsumenci/art10562901-bloger-sprzedaz-produktow-do-recenzji-otrzymanych-od-producentow – 18.07.2023.

Forusińska A., Lider opinii, Encyklopedia Zarządzania, [on-line:] https://mfiles.pl/pl/index.php/Lider_opinii – 29.03.2023.

Golus D., Olszewska K., Prezes UOKiK próbuje zapanować nad reklamą w mediach społecznościowych, 1.10.2022, [on-line:] https://www.prawo.pl/prawo/reklama-w-mediach-spolecznosciowych-wytyczne-uokik,517563.html – 2.11.2022.

Kołodziej J.H., Analiza narracyjna. Przygotowanie projektu badań, [w:] Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie, red. A. Szymańska, M. Lisowska-Magdziarz, A. Hess, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2018, s. 45–66.

Lamberti M., Theus M., Media społecznościowe w polskich bibliotekach, archiwach i muzeach, „Biblioteka” 2016, nr 20 (29), s. 183-205.

Langer B., Wykorzystanie fotograficznego serwisu społecznościowego Instagram w działalności wybranych bibliotek krajowych i zagranicznych, „Bibliotheca Nostra” 2018, nr 2 (52), s. 206–224.

Lubińska A., TikTok jako instrument komunikacji naukowej bibliotek, „Przegląd Biblioteczny” 2021, t. 89, nr 4, s. 521-544.

Palak T., Oznaczanie współprac przez influencerów – rekomendacje UOKIK, 26.09.2022, [on-line:] https://www.tomaszpalak.pl/oznaczanie-wspolprac-przez-influencerow/ – 2.11.2022.

Pierwszy raport badający aktywność największych polskich blogerów w mediach społecznościowych, 10.07.2013, [on-line:] https://next.gazeta.pl/internet/7,104530,14249775,pierwszy-raport-badajacy-aktywnosc-najwiekszych-polskich-blogerow.html – 23.10.2022.

Przybysz J., Pioterek P., Media społecznościowe w służbie bibliotek, [w:] Biblioteki bez użytkowników...? Diagnoza problemu. V Ogólnopolska Konferencja Naukowa Supraśl, 14-16 września 2015, red. H. Brzezińska-Stec, J. Żochowska, Wydaw. Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2015, s. 339–356.

Puksza K., Witkowska E., Facebook, Instagram, blog… i co dalej? – Biblioteka Uniwersytecka im. Jerzego Giedroycia w Białymstoku w mediach społecznościowych, „Biuletyn EBIB” 2018, nr 1 (178).

Raport z badania: rynek influencerów w Polsce w roku 2022, [on-line:] https://reachablogger.pl/Badanie_2022.pdf – 23.10.2022.

Recenzent książek– jak naprawdę wygląda jego praca?, 21.04.2022, [on-line:] https://www.gandalf.com.pl/blog/recenzent-jak-naprawde-wyglada-jego-praca/ – 29.03.2023.

Spojler, [w:] Słownik języka polskiego, [on-line:] https://sjp.pl/spojler – 29.03.2023.

Toffler A., Trzecia fala, PIW, Warszawa 1986.

Troje influencerów z zarzutami. „To niedopuszczalne i nie zamierzamy tego tolerować”, TVN24.pl, 25.07.2022, [on-line:] https://tvn24.pl/biznes/z-kraju/uokik-stawia-zarzuty-trojgu-influencerom-z-branzy-fitness-katarzynie-dziurskiej-katarzynie-oleskiewicz-szubie-oraz-piotrowi-liskowi-5889541 – 2.11.2022.

Published

2024-03-12

How to Cite

Lubińska, A. (2024). Peer reviews as a form of book promotion on social media. AUPC Studia Ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia, 21, 394–418. https://doi.org/10.24917/20811861.21.26

Issue

Section

Artykuły / Articles