Phenomenon of the (non)existence of Ryszard Kapuściński’s in the system of Polish primary, secondary and higher education

Authors

  • Igor Borkowski Uniwersytet SWPS

DOI:

https://doi.org/10.24917/20811861.21.19

Keywords:

Ryszard Kapuściński, reportage, media image, polish primary, secondary, and higher education

Abstract

Imagined constructs of people, biographies and achievements are usually very stable. If they are located in a collective belief, they persist in it, and the attempt to rationalize them and indicate a place, level and size that is consistent with reality seems to be a difficult task, perhaps even impossible. My paper is an attempt to address the phenomenon of the (non)existence of Ryszard Kapuściński's biography, work and intellectual achievements in the system of Polish primary, secondary and higher education. The main question is whether and to what extent there is a chance for young journalists who have emerged from the context of the Polish educational system to be confronted with Ryszard Kapuściński's thoughts, texts and biographical data during any of their modules as part of their course in journalism and social communication. The paper has been prepared on the basis of survey data collected at Polish universities offering courses in journalism and social communication as well as in related subjects.

References

Dunin-Dudkowska A., Reportaż jako gatunek wypowiedzi w glottodydaktyce (na przykładzie reportaży Ryszarda Kapuścińskiego), „Acta Universitats Lodziensis: Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 2022, nr 29, s. 115–131.

Frukacz K., Reportaż literacki w glottodydaktyce polonistycznej – prolegomena, „Kwartalnik Polonicum” 2018, nr 28/29, s. 33–37.

Frukacz K., Ten Inny – swój czy obcy? Reportaż literacki jako narzędzie rozwijania kompetencji międzykulturowej w szkole ponadpodstawowej, „Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej” 2021, nr 1, s. 21–34.

Głowiński M., Kapuściński: reportaż jako sztuka, [w:] „Życie jest z przenikania…”. Szkice o twórczości Ryszarda Kapuścińskiego, red. B. Wróblewski, Warszawa 2008, s. 63–66.

Kapuściński R., Dałem głos ubogim. Rozmowy z młodzieżą, przedm. A. Kapuścińska, tłum. M. Szymków, A. Wajs, Kraków 2008.

Kapuściński R., To nie jest zawód dla cyników, tłum. A. Flisek, M. Szymków, Warszawa 2013.

Kusiba M., Bez Kischa, Wańkowicza i de Saint-Exupery’ego. Wielcy nieobecni w biografii Ryszarda Kapuścińskiego, „Zeszyty Prasoznawcze” 2022, t. 65, nr 1 (249), s. 24.

Mroziewicz K., Prawdy ostateczne Ryszarda Kapuścińskiego, Warszawa 2008.

Niczyperowicz A., Glosa do „Reportażu po polsku”, posłowie, [w:] M. Siembieda, Reportaż po polsku, Poznań 2003, s. 96–99;

Owsiany E., Uleczyć życie. Szkic o reportażu, [w:] Abecadło dziennikarza, red. A. Niczyperowicz, Poznań 1996, s. 19–36.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia, DzU 2018, poz. 467;

Sajenczuk M. E., Po polsku o sprawach świata. Teksty Ryszarda Kapuścińskiego w nauczaniu cudzoziemców, [w:] Wrocławska dyskusja o języku polskim jako obcym. Materiały z międzynarodowej konferencji Stowarzyszenia „Bristol”, red. A. Dąbrowska, Wrocław 2004;

Wileczek A., Świadectwa – ślady – znaki. Lapidarium jako strategia formy, Kielce 2010;

Żyrek-Horodyska E., Czytając świat: reportaż literacki jako przestrzeń spotkania z Innym, „Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej” 2021, nr 1, s. 55–69.

Podstawa programowa kształcenia w szkole ponadgimnazjalnej, [on-line] https://men.gov.pl/wp-content/uploads/2017/04/liceum-ogolnoksztalcace-i-technikum.pdf

Potaczek K., Recepcja „Cesarza Ryszarda Kapuścińskiego w szkole średniej, praca magisterska napisana pod kierunkiem prof. Ryszarda Jedlińskiego, Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej, Kraków 2006, [on-line:] http://www.kapuscinski.info/pobierz/katarzyna_potaczek.pdf – 15.07.2023.

Skworz A., Milczenie, [on-line:] https://www.press.pl/tresc/20523,milczenie – 15.07.2023.

Sokołowski M., Reporter, agent, mistyfikator? Wokół etycznego wymiaru biografii „Kapuściński non-fiction” Artura Domosławskiego, „Naukowy Przegląd Dziennikarski” 2014, nr 4, tu szczególnie: 7. Kontrolowany skandal czy umiejętny PR?, [on-line:] http://naukowy-przeglad-dziennikarski.org/nr/4-2014/2-2014.pdf – 20.07.2023.

ZPE. Platforma edukacyjna Ministerstwa Edukacji i Nauki, [on-line:]: https://zpe.gov.pl/szukaj?query=Ryszard+Kapu%C5%9Bci%C5%84ski – 9.08.2023.

Published

2024-03-12

How to Cite

Borkowski, I. (2024). Phenomenon of the (non)existence of Ryszard Kapuściński’s in the system of Polish primary, secondary and higher education. AUPC Studia Ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia, 21, 289–301. https://doi.org/10.24917/20811861.21.19

Issue

Section

Artykuły / Articles