Photograph to understand. Instagram reports from cultural institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24917/20811861.21.30

Keywords:

Social Media, Instagram, photography, culture

Abstract

With the popularization of Social Media, the custom of posting photographic reports of cultural events on the Internet and marking them with thematic hashtags (#) has become widespread. For cultural institutions Instagram "stories" should pay special attention as potential new forms of reviews, „hot” reports, platforms for discussion about art, recommendations of works, and even their reinterpretations. The aim of the article was to examine the subject matter and aesthetics of the collections of photographs, created in Instagram, by tagging and to assess their value for the monitoring and promotion of the culture. Collections of "tagged" photographs can be a carrier of feedback about cultural products, but the specific aesthetics and language of social media may result in underestimation of such materials. The second aim of the study was to try to identify the included symbols in this photography and to create interpretation keys, with use of which there were undertaken further considerations about „social” experiencing of culture and  functional side of this phenomenon. Four channels created by the Instagram community, by marking photos with „cultural hashtags” were analyzed. A quantitative analysis of the most frequently disclosed threads was performed and their description was prepared along with an attempt to interpret the symbolism used. The result was a list of the most popular aesthetic forms used in Instagram photography, also a method of reading it and directions for their secondary use in monitoring, promotion and cultural education were proposed.

References

j_beautifulpointofview, 2023, [on-line:] https://www.instagram.com/p/CuIN05itaj6/?img_index=4 – 1.08 2023)

Chlebus-Grudzień P., Selfie w muzeum – określenie paradygmatów analizy zjawiska fotografowania (się) na wystawach muzealnych „Turyzm” 2018, t. 28, nr 1, s. 713, http://dx.doi.org/10.18778/0867-5856.28.1.01.

Chwastek K., Igersi – projekt społeczny, który stał się globalny „Perspektywy Kultury” 2020, nr 2(29), s. 327–340, doi: 10.35765/pk.2020.2902.21.

Fagen E., Hashtag Holocaust: Negotiating Memory in the Age of Social Media. Doctoral dissertation, Amherst, Massachusetts 2019, [on-line:] https://doi.org/10.7275/14195404.

GemiusAdReal, Mediapanel, Grupa Robocza Social Media IAB Polska, Social Media 2023, Gemius, S.A, Warszawa 2022, [on-line:] https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-social-media-2023-rynek-reklamowy.html – 10.07.2023.

Grochowski P., Sweet focia jako gatunek foto-folkloru i formuła komunikacyjna, „Kultura Współczesna. Teoria, Interpretacje, Praktyka” 2014, nr 2, s. 107–120.

Grzeszczak K, Fotocodzienność. Próba analizy fenomenu aplikacji Instagram, Warszawa 2013, [on-line:] https://depot.ceon.pl/handle/123456789/9433 – 17.07.2023.

Hofmokl J., Tarkowski A., Śliwowski K., Otwartość w publicznych instytucjach kultury, Instytut Kultury Miejskiej, Gdańsk–Warszawa 2012.

Jurgenson N., Fotka. O zdjęciach i mediach społecznościowych, Wydawnictwo Karakter, Kraków–Warszawa 2021.

Kasianski, 2023, [on-line:] https://www.instagram.com/p/CukRhpFIqDX/?img_index=1 – 1.08.2023.

Kania M., Olesiak K., Fotograf w bibliotece. Rola przekazu wizualnego w promowaniu kultury „Zarządzanie Biblioteką” 2019, nr 1(11), s. 75–88, [on-line:] https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/ZB/article/view/4691 – 1.08.2023.

kolazowka2049, 2023, [on-line:] https://www.instagram.com/p/ChLNRtBIQSV/ – 2.08.2023.

Konior A., Pokojska W., Metodologia, [w:] Raport Instazabytki, red. A. Konior, W. Pokojska, Instytut Badań Organizacji Kultury – IBOK, Kraków 2023, s. 9–13, https://www.ibok.org.pl/projekty/badania/instazabytki/ – 17.07.2023.

Kosińska O., Randkując z dinozaurem — niestandardowe inicjatywy muzeów w mediach społecznościowych „Zbiór Wiadomości do Antropologii Muzealnej” 2022, nr 9, s. 41–58, doi: 10.12775/ZWAM.2022.9.03.

Manovich L., Instagram and Contemporary Image, 2017 [on-line:] http://manovich.net/index.php/projects/instagram-and-contemporary-image – 1.08.2023.

Maźnica Ł., Instytucje kultury i sektor kreatywny – jak firmy pomagają realizować misję, [w:] Nowe media, technologie i otwartość w instytucjach kultury, red. K. Rojek, S. Czarnecki, A. Janus, K. Śliwowski, Ł. Maźnica, M. Laine-Zamoyska, A. Roman, J. Michniewska, Instytut Kultury Miejskiej, Gdańsk 2016, s. 27–32.

Michałowska M., Portret we wnętrzu – między socjologią a antropologią fotografii, [w:] Społeczne dyskursy sztuki fotografii, red. M. Michałowska. P. Wołyński, Akademia Sztuk Pięknych w Poznaniu, Naukowe Towarzystwo Fotografii, Poznań 2010, s. 87–104.

Monikadaukszo, 2023, [on-line:] https://www.instagram.com/p/Ct1p9WcIb1P/?img_index=2 – 2.08.2023.

Oczkowska K., Od Le Dépôt do Park Avenue Armory. Inne przestrzenie a architektura pokazów mody „Opcje” 2017, nr 1–2, s. 58–65.

Oruba N., Strategia komunikacji w Social Mediach, Wydawnictwo Onepress, Gliwice 2022.

Paquet L., Selfie‐Help: The Multimodal Appeal of Instagram Poetry, „The Journal of Popular Culture” 2019, t. 52, nr 2, s. 296–314, doi:10.1111/jpcu.12780.

Paszkowska M., Fenomen Instagrama w kontekście promocji muzeów i zabytków, [w:] Raport Instazabytki, red. A. Konior, W. Pokojska, Instytut Badań Organizacji Kultury – IBOK, Kraków 2023, [on-line:] https://www.ibok.org.pl/projekty/badania/instazabytki/ – 17.07.2023.

Przybysz M., Knecht T., Wykorzystanie Social Media w muzeum – korzyści i zagrożenia. „Studia Ełckie” 2020, t. 22, nr 3, s. 325–342, doi: 10.32090/SE.220319.

Sonntag S, O fotografii, Karakter, Kraków 2017.

Wąsik M., Wirtualna scena – wirtualna publiczność. Wykorzystanie potencjału social media do promocji teatru „Nowe Media. Studia i rozprawy” 2014, nr 4, s. 137–160. http://dx.doi.org/10.12775/NM.2014.006.

Vinerean S., Opreana A., Social media marketing efforts of luxury brands on Instagram, „Expert journal of marketing” 2019, nr 7 (2), s. 144–152.

Villaespesa E., Wowkowych S., Ephemeral Storytelling With Social Media: Snapchat and Instagram Stories at the Brooklyn Museum „Social Media + Society” 2020, January–March 2020, s. 1–13, doi: 10.1177/2056305119898776.

Published

2024-03-12

How to Cite

Zielińska, K. (2024). Photograph to understand. Instagram reports from cultural institutions. AUPC Studia Ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia, 21, 475–487. https://doi.org/10.24917/20811861.21.30

Issue

Section

Artykuły / Articles