The Little Prince by Antoine de Saint Exupéry in the entertainment super-system paradigm: a way to promote literary classics

Authors

  • Anita Has-Tokarz Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20811861.21.17

Keywords:

The Little Prince, Antoine de Saint Exupéry, book promotion, entertainment supersystem, transmedia storytelling, marketing communication, gadget culture

Abstract

The purpose of this article is to analyze Antoine de Saint Exupéry’s The Little Prince from the perspective of marketing communication, i.e., the book’s implication for market mechanisms of production, distribution and promotion. These are reflected in conferring the book’s atypical publishing forms, literary and non-literary references, reproducing the classic tale in a variety of media, distributing it on multiple media platforms and generating cultural literary tourism around the text. Such an approach is based on the assumption that in the promotion of classic literature, which is represented by the book The Little Prince, contemporary strategies typical of the commercial segment of the book market are used, including the mechanism of the so-called “entertainment system”. These serve to revive public interest in the book and to reintroduce it into cultural circulation.

References

„Mały Książę” i kręta droga do domeny publicznej, „Centrum Cyfrowe” 21.01.2015, [on-line:] https://centrumcyfrowe.pl/czytelnia/maly-ksiaze-i-kreta-droga-do-domeny-publicznej/ – 30.09.2023.

-lecie „Małego Księcia”. Urodziny w gwiazdach, [on-line:] https://wydawca.com.pl/2021/02/07/75-lecie-malego-ksiecia-urodziny-w-gwiazdach/ – 30.09.2023.

Blurb (fragment) ze strony wydawnictwa Znak, [on-line:] https://www.znak.com.pl/ksiazka/maly-ksiaze-nowe-ilustracje-antoine-de-saint-exupery-119846 – 30.09.2023.

Bryman A., The Disneization of Socjety. The Editorial Board of the Sociological Review, New York 1999.

Bussi M., Kod 612: kto zabił Małego Księcia, przeł. K. Szeżyńska-Maćkowiak, Wydawnictwo Świat Książki, Warszawa 2023.

Całek A., Retelling w literaturze fantasy: od renarracji do metafikcji, [w:] Tekstowe światy fantastyki, red. M. M. Leś, W. Łaszkiewicz, P. Stasiewicz, Wydawnictwo PRYMAT, Białystok 2017, s. 45-66.

de Saint Exupéry A., Le Petit Prince - Le Grand livre pop-up (texte integral) relié – illustré, Gallimard Jeunesse, Paris 2021.

de Saint Exupéry A., Mały Książę (nowe ilustracje), przeł. H. Woźniakowski, il. P. Pawlak, Znak Emotikon, Kraków 2018.

de Saint Exupéry A., Mały Książę, przeł. A. Kozak, Wolne Lektury/ Fundacja Nowoczesna Polska 2021, [on-line:] https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/saint-exupery-maly-ksiaze/ – 30.09.2023.

de Saint Exupéry A., Mały Książę, przeł. Ernest Kacperski, Wydawnictwo Wilga, Warszawa 2023.

de Saint Exupéry A., Mały Książę, wydanie z rozszerzoną rzeczywistością, Wydawnictwo Galaktyka, Łódź 2015.

de Saint-Exupéry A., Mały Książę, przeł. B. Przybyłowska, Wydawnictwo Olesiejuk, Ożarów Mazowiecki 2016.

Dobrołęcki P., Moda na kanony, „Forum Książki” 2003, nr 3 (31), [on-line:] https://forumakademickie.pl/fa-archiwum/forumksiazki/2003/31/03-serie_wydawnicze.htm – 30.09.2023.

Eco U., Innowacja i powtórzenie: pomiędzy modernistyczną i postmodernistyczną estetyką, przeł. T. Rutkowska, „Przekazy i Opinie” 1990, nr 1–2.

Eco U., Innowacyjność w seryjności, [w:] idem, Po drugiej stronie lustra i inne eseje. Znak reprezentacja, iluzja, obraz, przeł. J. Wajs, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2012.

Frenkiel M., Mały Książę według Pawła Pawlaka, „Blog nie tylko o książkach”, [on-line:] https://niesamapraca.wordpress.com/2018/12/13/maly-ksiaze-wedlug-pawla-pawlaka/ – 30.09.2023.

Greig L., Mały Książę. Na podstawie książki Antoine’a de Saint Exupéry’ego, przeł. J. Woźniak, il. S. Massini, Wydawnictwo Zielona Sowa, Warszawa 2022.

Gwioździk J., Jane Austen. Pisarka – twórczość – epoka w kulturze współczesnej, „Bibliotheca Nostra. Śląski Kwartalnik Naukowy” 2017, nr 3, s. 118–135.

Gwóźdź A., Od przemysłów kultury do kreatywnej gospodarki, Wydawnictwo NCK, Warszawa 2010.

Hopfinger M., Powtórzenie wędrujące przez media, [w:] Między powtórzeniem a innowacją. Seryjność w kulturze, red. A. Kisielowska, Wydawnictwo RABID, Kraków 2004, s. 11–22.

Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, przeł. M. Bernatowicz, M. Filiciak, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.

Kinder M., Playing with Power in Movies, Television, and Video Games: From Muppet Babies to Teenage Mutant Ninja Turtles, University of California Press, Berkeley-Los Angeles-London 1991.

Lewestam K, Mała Księżniczka, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2021.

Lindstrom M., Dziecko reklamy. Dlaczego nasze dzieci lubią to, co lubią, przeł. M. Kawalec, Wydawnictwo Świat Książki, Warszawa 2005.

Literatura prze-pisana. Od Hamleta do slashu, red. A. Izdebska, D. Szajnert, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015.

Mały Książę dla dzieci. Na podstawie dzieła Antoine’a de Saint Exupéry’ego, oprac. zbiorowe, Wydawnictwo Znak, Kraków 2015.

Mały Książę uczy cyferek, oprac. zbiorowe, Wydawnictwo Znak, Kraków 2015.

Mały Książę uczy literek, oprac. zbiorowe, Wydawnictwo Znak, Kraków 2015.

Mały Książę, Narysuj mi baranka. Kolorowanki, oprac. zbiorowe, Wydawnictwo Olesiejuk, Warszawa 2015.

Mały Książę. Dziewczynka i pilot, oprac. zbiorowe, Wydawnictwo Znak, Kraków 2015.

Mały Książę. Poznaj wspaniałe sentencje i pokoloruj, Wydawnictwo Olesiejuk, Warszawa 2016.

Mały Książę. Stwórz ten dziennik, oprac. zbiorowe, Wydawnictwo Znak, Kraków 2016.

Mały Książę: moje domowe ciasteczka. 50 wyśmienitych przepisów, przeł. A. Ostrowska, red. A. Płudowska, Wydawnictwo Olesiejuk, Ożarów Mazowiecki 2012.

Mały Książę: Pyszne ciasteczka na Boże Narodzenie, oprac. zbiorowe, Wydawnictwo Olesiejuk, Ożarów Mazowiecki 2012.

McNeal J.U., Kids as Consumers: A Handbook of Marketing to Children, New York 1992.

Osborne M. (reż.), Le Petit Prince [Mały Książę] [film], Francja, On Animation Studios 2015.

Paprocka N., Bibliografia polskich przekładów i adaptacji francuskiej literatury dla dzieci i młodzieży wydanych w latach 1918–2014, Universitas, Kraków 2018.

Paprocka N., Sto lat przekładów dla dzieci i młodzieży w Polsce. Francuska literatura dla młodych czytelników, jej polscy wydawcy i ich strategie (1918–2014), Universitas, Kraków 2018.

Papuzińska J., Wpływ świata mediów na kształt książki dziecięcej i style jej odbioru, [w:] Książka dziecięca 1990–2005. Konteksty kultury popularnej i literatury wysokiej, red. D. Świerczyńska-Jelonek, G. Leszczyński, M. Zając, Wydawnictwo SBP, Warszawa 2006.

Pawłowski J., Mały Książę (komiks) według książki Antoine’a de Saint Exupéry’ego, przeł. J. Szwykowski, Wydawnictwo Ibis, Poznań 2010.

Pereira M.E., Austenmania, or the Female Biopic as Literary Heritage (pp. 129–142), [in:] M. Minier, M. Pennacchia (ed.), Adaptation, Intermediality and the British Celebrity Biopic. Farnham: Ashgate Publishing Ltd.

Podobińska Z., „Mwana mdogo wa mfalme”. Suahilijska wersja „Małego Księcia” – światowej ikony kultury, „Afryka” 2017, t. 45.

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 13 sierpnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej…, Dz. U. z 2021 r., poz. 1533.

Rubio-Barreau V., Mały Książę. Tajemnica starego pilota, Wydawnictwo Znak, Kraków 2015.

Savigneau J., Écrivains et choix sentimentaux, „Le Monde”, 15 października 1999.

Sfar J., Mały Książę (komiks). Na podstawie książki Antoine’a de Saint Exupéry’ego, przeł. H. Woźniakowski, Wydawnictwo Znak Emotikon, Kraków 2009.

Sowińska A., Jak wyszturchnąłem Saint-Exupéry’ego, rozmowa z Pawłem Pawlakiem, „Gazeta Wyborcza”, 28.08.2018, [on-line:] https://wyborcza.pl/ksiazki/7,165649,23785031,pawel-pawlak-ilustrator-nowego-wydania-malego-ksiecia-jak.html – 30.09.2023.

Storey J., Studia kulturowe i badania kultury popularnej, przeł. J. Barański, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2003.

Szoska M., „Mały Książę” Antoine’a de Saint-Exupéry’ego i Marka Osborne’a, [w:] eadem, Trudna obecność. Film w edukacji polonistycznej a interpretacja, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2019, s. 161–186.

Szoska M., Historia szkolnego odbioru, czyli o tym jak Róża stała się antybohaterką nie tylko dziecięcej wyobraźni, „Filoteknos” 2022, vol. 12, s. 175–187.

Sztuczyńska A., Wstęp, [w:] A. de Saint-Exupéry, Mały Książę, przeł. A. Trznadel-Szczepanek, Nasza Księgarnia, Warszawa 2015.

Światowy dzień „Małego Księcia”, [on-line:] https://lubimyczytac.pl/wyobraznia-kreatywnosc-i-szacunek-czyli-swiatowy-dzien-malego-ksiecia – 30.09.2023.

Thomas A. St., Wyjątkowa Róża. W oczekiwaniu na Małego Księcia, Wydawnictwo Paulistki, Warszawa 2017.

Włodarczyk J., Mały Książę na strychu, Wydawnictwo Novae Res, Warszawa 2015.

Zając M., Koncepcja produktu totalnego, [w:] idem, Promocja książki dziecięcej, Warszawa 2000.

Zani M., Controversia por la principesa una reimaginacion feminista e inclusive del classico El Principito, październik 2018, [on-line:] https://www.diariovivo.com/controversia-por-la-principesa-una-reimaginacion-feminista-e-inclusiva-del-clasico-el-principito/ – 30.09.2023.

Published

2024-03-12

How to Cite

Has-Tokarz, A. (2024). The Little Prince by Antoine de Saint Exupéry in the entertainment super-system paradigm: a way to promote literary classics. AUPC Studia Ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia, 21, 248–266. https://doi.org/10.24917/20811861.21.17

Issue

Section

Artykuły / Articles