Placard versus poster – problem of definition. Introduction to research

Authors

  • Barbara Krasińska Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie. Biblioteka Główna

DOI:

https://doi.org/10.24917/20811861.14.13

Keywords:

Placard, poster, commercial printing, definition

Abstract

The article presents examples of descriptions and differences in terminology (using examples of Polish scientific and popular literature) between the concepts of placard and poster. Those concepts are described as close to each other (but not identical) in terms of editorial-publishing printing documents. A degree of inconsistency in the definition will be presented for both terms being used over the years in publishing and in Polish dictionary (some used these concepts as replacements or synonyms). Artists’ opinions will also be presented in characterizing the two concepts - mainly the concept of the poster. The article also aims at presenting the new definitions of placard and poster.

Author Biography

Barbara Krasińska, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie. Biblioteka Główna

Osiagnięcia:

Certyfikat umiejętności posługiwania się językiem migowym: kurs nauczycielski pierwszego stopnia N1

I miejsce w konkursie na logo Uniwersytetu Trzeciego Wieku działającego przy Uniwersytecie Pedagogicznym im. KEN w Krakowie

II i III miejsca w Konkursie na Logo 65-lecia Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie

 

Wykształcenie:

Policealna Szkoła Poligraficzna Multimedialna i Projektowania Reklam „Publishing School”, kierunek Poligrafia, specjalizacja DTP

Studia magisterskie:  Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej
w Krakowie, kierunek Informacja Naukowa i Bibliotekoznawstwo, dzienne 5-letnie

Dyplom ukończenia studiów: edytorstwo podyplomowe 2-letnie, Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

 

ogo Uniwersytetu Trzeciego Wieku
działającego przy Uniwersytecie Pedagogicznym im. KEN w Krakowie

References

Afisz, [on-line] https://pl.wikipedia.org/wiki/Afisz [dostęp: 27.01.2016].

Banach A., Pismo i obraz, Kraków 1966.

Bojko Sz., Polska sztuka plakatu, Warszawa 1971.

Czachorowski S., Plakat naukowy (poster), [on-line] http://www.uwm.edu.pl/czachor/dyda/poster.htm .

Encyklopedia Trzaska, Evert, Michalski, Warszawa 1928.

Encyklopedia wiedzy o książce, Wrocław-Warszawa-Kraków 1971.

Encyklopedia współczesnego bibliotekarstwa polskiego, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1976.

Encyklopedyja powszechna, T. 1, Warszawa: nakład, druk i własność S. Orgelbranda, 1859.

Encyklopedyja powszechna, T. 20, Warszawa: nakład, druk i własność S. Orgelbranda, 1865.

Górowski M., Drzwi do plakatu, Kraków 2009.

Lenk K., Nie hałasuj niepotrzebnie...mówi Maciej Urbaniec, „2+3 D” III-2004, nr 12. s. 33-38.

Pisarek W., Słownik terminologii medialnej, Kraków 2006.

Plakat, [on-line] https://pl.wikipedia.org/wiki/Plakat [dostęp: 27.01.2016].

Podręczny słownik bibliotekarza, Warszawa 2011.

Słomczyński J., Plakat. Idea, budowa, przykłady, Warszawa 1947.

Souter N., Newman S., Plakat i reklama. Przewodnik, Warszawa 2012.

Szablowska A., Tadeusz Gronowski. Sztuka plakatu i reklamy, Warszawa 2005.

Trzaska F., Poradnik redaktora, Warszawa 1976.

Tschichold J., Nowa typografia. Podręcznik dla tworzących w duchu współczesności, Łódź 2011.

Wielka ilustrowana encyklopedia powszechna, T. XII, Kraków: Wydawnictwo Gutenberga, [1929] - (Kraków: Drukarnia Ludowa).

Published

2017-06-15

How to Cite

Krasińska, B. (2017). Placard versus poster – problem of definition. Introduction to research. AUPC Studia Ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia, 14, 205–216. https://doi.org/10.24917/20811861.14.13

Issue

Section

Artykuły / Articles