Małe dziecko i jego rodzic we współczesnym świecie – cyfrowi tubylcy czy dezerterzy z posttypograficznego świata?
DOI:
https://doi.org/10.24917/20811861.22.38Słowa kluczowe:
era cyfrowa, rozwój dziecka, okres niemowlęcy, okres poniemowlęcy, czytanie z dzieckiem, portale parentingoweAbstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie sytuacji małego dziecka i jego rodzica w świecie, w którym dokonuje się cyfrowa rewolucja. Autorka rozważa, czy początek życia, ze względu na osadzone w nim okresy szczególnej wrażliwości dla rozwoju języka, wymaga ochrony przed wysokimi technologiami, by możliwe było ocalenie korzystnego dla rozwoju środowiska. Odwołuje się do podejścia zrównoważonego, w którym nie ocenia się wyłącznie negatywnie wpływów cyfrowej rewolucji na dzieci i ich rodziców a próbuje wskazać zarówno szanse, jak i zagrożenia współczesności. Opierając się na wynikach badań naukowych oraz statystyk podkreśla, jak zmieniły się warunki, w których kształtuje się dziecko oraz co ma na nie istotny wpływ.
Bibliografia
Chen W., Adler J.L., Assessment of screen exposure in young children, 1997 to 2014, „JAMA Pediatrics” 2019, vol. 173, no. 4, s. 391–393, https://doi.org/10.1001/jamapediatrics.2018.5546.
Christakis D.A., The effects of infant media usage: what do we know and what should we learn?, „Acta Paediatrica” 2009, vol. 98, s. 8–16.
Dąbrowska-Cendrowska O., Prasa dla rodziców w czasach rozwoju serwisów parentingowych, „Media i Społeczeństwo” 2017, nr 7, s. 244–256.
Grøver V., Snow C.E., Evans L., Strømme H., Overlooked advantages of interactive book reading in early childhood? A systematic review and research agenda, „Acta Psychologica” 2023, vol. 239, https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2023.103997.
Guellai B., Somogyi E., Esseily R., Chopin A., Effects of screen exposure on young children’s cognitive development: A review, „Frontiers of Psychology” 2022, vol. 13, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.923370.
Jing M., Kirkorian H.L., Video deficit in children’s early learning, [w:] In The International Encyclopedia of Media Psychology, red. J. Bulck, Wiley-Blackwell 2020, https://doi.org/10.1002/9781119011071.iemp0239.
Laidlaw L., O’Mara J., So Har Wong S., ‘This is your brain on devices’: Media accounts of young children’s use of digital technologies and implications for parents and teachers, „Contemporary Issues in Early Childhood” 2021, vol. 22, iss. 3, s. 268–281, https://doi.org/10.1177/1463949119867400.
Kuhl P.K., Early language acquisition: Cracking the speech code, „Nature Reviews Neuroscience” 2004, vol. 5, s. 831–843.
Marzola P., Melzer T., Pavesi E., Gil-Mohapel J., Brocardo P.S., Exploring the role of neuroplasticity in development, aging, and neurodegeneration, „Brain Sciences” 2023, vol. 13, https://doi.org/10.3390/brainsci13121610.
Nomkin L.G., Gordon I., The relationship between maternal smartphone use, physiological responses, and gaze patterns during breastfeeding and face-to-face interactions with infant, „PLoS One” 2021, 16(10), https://doi.org/10.1371/journal.pone.0257956.
Platon, Fajdros, przeł. W. Witwicki, Kęty 2002.
Reinking D., McKenna M.C., Labbo L.D., Kieffer R.D., Handbook of literacy and technology. Transformations in a post-typographic world, New York 1998.
Small G.W., Vorgan G., iMózg: jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości, tłum. S. Borg, Poznań 2011.
Spitzer M., Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, tłum. A. Lipiński, Słupsk 2013.
Tronick E., Heidelise D., Adamson L., Wise S., Brazelton T.B., The infant’s response to entrapment between contradictory messages in face-to-face interaction, „Journal of the American Academy of Child Psychiatry” 1978, vol. 17, iss. 1, s. 1–13, https://doi.org/10.1016/S0002-7138(09)62273-1.
Usługi medialne i infrastruktura do ich odbioru w 2022 roku. Mieszkańcy Polski w wieku 4 lata i więcej. Wyniki Badania Założycielskiego Krajowego instytutu Mediów, Warszawa, kwiecień 2023, s. 18 i 20, [on-line:] https://kim.gov.pl/wp-content/uploads/2023/05/Wyniki-BZ_2022_-IND_27.04.2023.pdf – 13.11.2024.
Werker J.F., Hensch T.H., Critical periods in speech perception: New directions, „Annual Review of Psychology” 2015, vol. 66, s. 173–196, https://doi.org/10.1146/annurevpsych-010814-015104.
Zimmerman F.J., Christakis D.A., Meltzoff A.N., Associations between media viewing and language development in children under age 2 years, „The Journal of Pediatrics” 2007, vol. 151, iss. 4, s. 364–368, https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2007.04.071.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 AUPC Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.