Generatywna sztuczna inteligencja w edukacji akademickiej - przegląd zastosowań i wyzwań

Autor

  • Mariusz Jarocki Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.24917/20811861.22.32

Słowa kluczowe:

generatywna sztuczna inteligencja, programowanie, grafika komputerowa, program nauczania, uczelnie wyższe

Abstrakt

Celem artykułu jest omówienie potencjału wykorzystania narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji w procesie dydaktycznym na uczelniach wyższych, ze szczególnym uwzględnieniem kierunków humanistycznych i społecznych. Umiejętność efektywnego wykorzystania tych narzędzi staje się jedną z ważniejszych kompetencji na współczesnym rynku pracy, co sprawia, że włączenie tych rozwiązań do programów nauczania jest jak najbardziej zasadne.

Generatywna sztuczna inteligencja, dzięki swojej wszechstronności, znajduje zastosowanie w różnorodnych zadaniach dydaktycznych, począwszy od wspomagania projektowania graficznego, poprzez analizę i przetwarzanie danych, aż po automatyzację zadań programistycznych. Narzędzia takie jak ChatGPT, Microsoft Designer czy Adobe Photoshop Creative Cloud wspierają wykładowców i studentów, umożliwiając realizację zadań w sposób szybszy i bardziej efektywny. Istotne jest promowanie etycznego podejścia do wykorzystania sztucznej inteligencji, aby technologie te wspierały proces kształcenia bez zaniedbywania krytycznego myślenia i pełnego zrozumienia omawianych zagadnień.

Bibliografia

Bennett L., Abusalem A., Artificial Intelligence (AI) and its potential impact on the future of higher education, „Athens Journal of Education” 2024, vol. 11, iss. 3, s. 195–212.

Bobula M., Generative artificial intelligence (AI) in higher education: A comprehensive review of challenges, opportunities, and implications, „Journal of Learning Development in Higher Education” 2024, no. 30, s. 1–27.

ChatGPT, OpenAI, 2024, [on-line:] https://chatgpt.com – 27.10.2024.

Dilekli Y., Boyraz S., From ‘Can AI think?’ to ‘Can AI help thinking deeper?’: Is use of ChatGPT in higher education a tool of transformation or fraud?, „International Journal of Modern Education Studies” 2024, vol. 8, no. 1, s. 49–71.

Enterprise Open Source and Linux, Ubuntu, 2024, [on-line:] https://ubuntu.com – 20.10.2024.

Ellis M.E., Casey K.M., Hill G., ChatGPT and Python programming homework, „Decision Sciences Journal of Innovative Education” 2024, vol. 22, iss. 2, s. 74–87.

Firth D.R., Triche J., Generative AI in practice: A Teaching Case in the Introduction to Management Information Systems class, „Information Systems Education Journal” 2024, vol. 22, no. 4, s. 29–47.

Humble N., Boustedt J., Holmgren H., Milutinovic G., Seipel S., Östberg A.-S., Cheaters or AI-enhanced learners: Consequences of ChatGPT for programming Education, „Electronic Journal of e-Learning” 2024, vol. 22, no. 2, s. 16–29.

Kumar R., Beyond eeproach: Navigating usage, detection, and future pathways of AI in education, „A Journal of Educational Research and Practice” 2024, vol. 33, no. 3, s. 22−29.

Lancaster T., Artificial intelligence, text generation tools and ChatGPT – does digital watermarking offer a solution?, „International Journal for Educational Integrity” 2023, vol. 19, art. no. 10.

Li Y., Yang P., Higher education worries and response in the era of artificial intelligence, „SCIREA Journal of Education” 2023, vol. 8, iss. 1, s. 22–44. Perkins M., Roe J., Postma D., McGaughran J., Hickerson D., Detection of GPT-4 generated text in higher education: Combining academic judgement and software to identify generative AI tool misuse, „Journal of Academic Ethics” 2024, vol. 22, s. 89–113.

PyCharm: the Python IDE for data science and web development, JetBrains, 2024, [on-line:] https://www.jetbrains.com/pycharm – 20.10.2024.

Stephenson D., Big Data, nauka o danych i AI bez tajemnic, tłum. W. Bombik, Gliwice 2019.

VirtualBox, Oracle, 2024, [on-line:] https://www.virtualbox.org – 20.10.2024

Ward D., Loshbaugh H.G., Gibbs A.L., Henkel T., Siering G., Williamson J., Kayser M., How universities can move forward with generative AI in teaching and learning, „The Magazine of Higher Learning” 2024, vol. 56, iss. 1, s. 47–54.

Welcome to Buildozer’s documentation! – Buildozer 0.11 documentation, Kivy’s Developers, 2014, [on-line:] https://buildozer.readthedocs.io/en/latest – 20.10.2024.

Wspaniałe projekty w mgnieniu oka przy użyciu aplikacji Microsoft Designer, Microsoft, 2024, [on-line:] https://designer.microsoft.com – 27.10.2024.

Zapoznanie z nowymi funkcjami programu Photoshop, Adobe, 2024, [on-line:] https://www.adobe.com/pl/products/photoshop/features – 27.10.2024.

Pobrania

Opublikowane

2025-03-03

Jak cytować

Jarocki, M. (2025). Generatywna sztuczna inteligencja w edukacji akademickiej - przegląd zastosowań i wyzwań. AUPC Studia Ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia, 22, 561–571. https://doi.org/10.24917/20811861.22.32

Numer

Dział

Artykuły / Articles