The importance of the family in realizing the educational ideals of the Second Polish Republic and its pedagogization in the activities of the Union of Parents’ Associations in the light of published documents

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24917/20811861.21.14

Keywords:

Educational ideals of the Second Polish Republic, meaning of the family, family and school cooperation

Abstract

Two main political movements in interwar Poland were the National Democracy and the Sanation. Their representatives developed their own educational teleology, in which they ascribed an important role to the family, seeing it as the primary environment for child development. They endeavored to influence the educational functioning of the family, and, therefore, pursued projects to pedagogize the family, including the establishment of parent organizations that offered parents lectures, courses, and seminars, and published magazines on family issues. This text takes a closer look at the activities of a nationwide organization that sympathized with National Democracy – the Union of Parents’ Associations – which sought, among others, a strong fusion of family and school, to effectively carry out the educational tasks assigned to them. Using selected periodicals from the interwar period, the article also outlines the difficulties of family-school cooperation and their causes.

References

Araszkiewicz F. W., Ideały wychowawcze Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 1978.

Borowski W. M., Ogólne zarysy wychowania narodowego, Warszawa 1918.

Borowski W. M., Wychowanie narodowe, Warszawa 1922.

Jakubiak K., Wychowanie państwowe jako ideologia wychowawcza sanacji. Kształtowanie i upowszechnianie w periodycznych wydawnictwach społeczno-kulturalnych i pedagogicznych, Bydgoszcz 1994.

Mirski J., Wychowanie i wychowawca, Warszawa 1936.

Niedojadło A., Wychowanie narodowe i państwowe w szkołach powszechnych Okręgu Szkolnego Krakowskiego w latach 1918–1939, Lublin–Tarnów 2013.

Juśko E., Niedojadło A., Wartości patriotyczne i narodowe w procesie dydaktyczno-wychowawczym w szkołach powszechnych II Rzeczypospolitej, Rzeszów 2023.

Koźmian D., Wychowawcza rola rodziny w poglądach reprezentantów pedagogiki narodowej w Drugiej Rzeczypospolitej, [w:] Rodzina jako środowisko wychowawcze w czasach nowożytnych, red. K. Jakubiak, Bydgoszcz 1995, s. 193–201.

Pohoska H., Wychowanie obywatelsko-państwowe, [w:] Encyklopedia Wychowania, red. S. Łempicki, Warszawa 1934, t. I, cz. 2.

Rybarski R., Naród, jednostka, klasa, Warszawa 1926.

Sarjusz-Wolska S., Zarys wychowania moralnego i obywatelskiego, Warszawa 1927.

Smołalski A., Ideały wychowawcze w polskiej myśli pedagogicznej od XVI w. do końca II Rzeczypospolitej, Opole 1994.

Ziemnowicz M., Rodzina a wychowane państwowe, Lwów–Warszawa 1932.

„Biuletyn Zjednoczenia Zrzeszeń Rodzicielskich w Polsce”, Warszawa 1938, nr 1, ss. 5.

„Biuletyn Zjednoczenia Zrzeszeń Rodzicielskich w Polsce”, Warszawa 1938, nr 2, ss. 2.

„Biuletyn Zjednoczenia Zrzeszeń Rodzicielskich w Polsce”, Warszawa 1939, nr 3, ss. 3.

„Głos Rodziców” 1927, R. I, z. 1, ss. 24.

„Głos Rodziców” 1927, R. I, z. 2, ss. 24.

„Głos Rodziców” 1927, R. I, z. 3–4, ss. 24.

Jakubiak K., Organizacje rodzicielskie i instytucjonalne formy współpracy domu i szkoły w Królestwie Polskim oraz w okresie II Rzeczypospolitej, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy. Studia Pedagogiczne” 1992, z. 18, s. 111–125.

Jakubiak K., Stowarzyszeniowy ruch rodzicielski w II Rzeczypospolitej i za granicą w początkach XX wieku, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy. Studia Pedagogiczne” 1996, z. 32, s.127–138.

Mirski J., O postawie wychowawczej rodziców, „Zrąb” 1935, t. 22, s. 61–82.

Mirski J., Polska myśl wychowawcza, „Oświata i Wychowanie”1930, nr 10, s. 929–938.

Juśko E., Wychowanie narodowe i państwowe w szkołach miasta Tarnowa i powiatu tarnowskiego w okresie II Rzeczypospolitej, „Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie. Prace z zakresu Oświaty i Wychowania” 2011, nr 1, s. 47–59.

Radziwiłł A., Ideologia wychowawcza sanacji i jej odbicie w polityce szkolnej w latach 1926–1939 (część wstępna, część pierwsza i zakończenie), „Kwartalnik Pedagogiczny” 2014, nr 1–2, s. 227–306.

Published

2024-03-12

How to Cite

Frączek, Z. (2024). The importance of the family in realizing the educational ideals of the Second Polish Republic and its pedagogization in the activities of the Union of Parents’ Associations in the light of published documents. AUPC Studia Ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia, 21, 199–219. https://doi.org/10.24917/20811861.21.14

Issue

Section

Artykuły / Articles