The Importance of Information Education in Preventing the Spread of Cultural Stereotypes on the Internet. Selected Strategies and Approaches

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24917/20811861.21.28

Keywords:

stereotype, cultural stereotype, information education, prevention of stereotypes, internet

Abstract

In today's society, people often experience information overload, which can lead to the formation of stereotypical perceptions of others, groups, relationships, events, or facts. Such perceptions relieve individuals of the need to analyze issues, seek verified news, select data, and make sound judgments. Stereotypes that are stored in language are disseminated in social life, contributing to growing problems, negative behaviors, and discrimination. This study aims to identify ways to prevent cultural stereotypes by utilizing activities that are commonly used in information literacy. The study's findings provide insights into the potential of information literacy education in preventing cultural stereotypes and promoting diversity and inclusion. This research has important implications for educators, policymakers, and the general public, as it highlights the need to prioritize information literacy education in the fight against stereotypes and discrimination.

References

Bartmiński J., O stereotypach i profilowaniu słów kilka, [w:] Stereotypy – walka z wiatrakami?, red. A. Bujnowska, J. Szadura, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2011, s. 33–51.

Batorowska H., Konektywizm w kontekście kształcenia kompetencji informacyjnych, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia” 2012, t. 10, s. 20–39.

Bedyńska S., Dreszer J., Wyśmiej stereotyp! Czynniki redukujące zagrożenie stereotypem, „Psychologia Społeczna” 2006, [t.] 2, s. 88–95.

Borawska-Kalbarczyk K., Internet i media mobilne w procesie studiowania – ocena wybranych aspektów kompetencji informacyjnych studentów, „Kultura – Społeczeństwo – Edukacja” 2021, nr 20, s. 43–69.

Bozdag E., Hoven van den J., Breaking the filter bubble: democracy and design, „Ethics and Information Technology” 2015, [vol.] 17, s. 249–265, https://doi.org/10.1007/s10676-015-9380-y.

Budyta-Budzyńska M., Socjologia narodu i konfliktów etnicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

Chodkowska M., Antyczne pochodzenie współczesnych stereotypów, [w:] Stereotypy – walka z wiatrakami?, red. A. Bujnowska, J. Szadura, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2011, s. 13–32.

Czerski W.M., Przeciążenie informacyjne wyzwaniem dla edukacji doby cyfrowej, „Przegląd Pedagogiczny” 2020, nr 2, s. 74–84, https://doi.org/10.34767/PP.2020.02.05.

Dixon T.L., Understanding How the Internet and Social Media Accelerate Racial Stereotyping and Social Division. The Socially Mediated Stereotyping Model, [w:] Race And Gender in Electronic Media. Content, Context, Culture, ed. R.A. Lind, Routledge Taylor & Francis Group, London, New York 2017, s. 161–178.

Gach W., Całkiem nowa biblioteka, „Biuletyn EBIB” 2014, nr 5 (150), s. 1–5, [on-line:] http://open.ebib.pl/ojs/index.php/ebib/article/view/263 – 3.07.2023.

Grzesiak L., Przeciwdziałanie negatywnym stereotypom zawodowym jako element zarządzania różnorodnością organizacyjną na przykładzie zawodu księgowego, [w:] Oblicza różnorodności w miejscu pracy, red. J. Cewińska, P. Mizera-Pęczek, Wydawnictwo SIZ, Łódź 2017, s. 119–130, https://doi.org/10.26396/SIZ65766-10-6-09.

Hancock Q., Jolls T., Jolls P., Racism and Stereotypes in Elestronic Media, „Public Library Quarterly” 2013, vol. 32, iss. 4, ss. 333–344, https://doi.org/10.1080/01616846.2013.848135.

Jachym W., Ocena kształcenia kultury informacyjnej – badania wstępne, 2017, s. 235–248, [on-line:] https://www.researchgate.net/publication/315335784_Ocena_ksztalcenia_ kultury_informacyjnej_-_badania_wstepne – 30.06.2023.

Karwatowska M., Morawska I., Stereotyp księdza „typowego” i „prawdziwego” w świetle danych ankietowych, „Socjolingwistyka” 2021, t. 35, s. 319–333.

Krakowska M., Zachowania informacyjne człowieka w kontekście epistemicznej bańki informacyjnej. Propozycja nowej koncepcji, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2022.

Marczewska M., Stereotypy etniczne we współczesnym polskim dyskursie publicznym, „Res Historica. Czasopismo Instytutu Historii UMCS” 2018, nr 46, s. 283–300, https://doi.org/10.17951/rh.2018.46.283-300.

Marcinkowski P., Bibliotekarz. Stereotyp czy wizerunek?, [w:] Tradycja i nowoczesność bibliotek akademickich. Materiały z ogólnopolskiej konferencji naukowej, Rzeszów-Czarna, 1-3 czerwca 2005 r., [oprac. materiałów E. Bieniasz, K. Serwatko, B. Jaskowska], Biblioteka Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2005, s. 93–106.

Moczydłowska J.M., Kowalewski K., Stereotyp pracownika w wieku 50+ jako potencjalne źródło zachowań dyskryminacyjnych w środowisku pracy, „Modern Management Review” 2015, vol. 20, 22 (2), s. 71–81, http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/zim/172.

Nowak B.M., Kompetencje cyfrowe polskich nauczycieli, studentów i uczniów – problemy i wyzwania, [w:] Multidimenzionální proporcionalita studijní neúspěšnosti a její vybrané kontexty v terciárním vzdělávání. Recenzovaný sborník příspěvů z mezinárodního konferenčního workshop, ed. M. Kaleja, Výzkumné centrum pro sociální začleňování, Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, Opava 2019, s. 16–24, [on-line:] https://www.researchgate.net/profile/Martin-Kaleja/publication/332401858_ Multidimenzionalni_proporcionalita_studijni_neuspesnosti_a_jeji_vybrane_kontexty_v_terciarnim_vzdelavani_Recenzovany_sbornik_prispevu_z_mezinarodniho_konferencniho_workshopu/links/5cb20e7092851c8d22e924dd/Multidimenzionalni-proporcionalita-studijni-neuspesnosti-a-jeji-vybrane-kontexty-v-terciarnim-vzdelavani-Recenzovany-sbornik-prispevu-z-mezinarodniho-konferencniho-workshopu.pdf – 30.06.2023.

Pietraszek M., Internet i Social Media w Polsce 2022 – raport, 2023, [on-line:] https://empemedia.pl/internet-i-social-media-w-polsce-2022-raport/ – 16.03.2023.

Skibińska M., Kompetencje informacyjne – przegląd tendencji rozwojowych koncepcji information literacy, „Przegląd Badań Edukacyjnych” 2021, nr 34, s. 181–207, http://dx.doi.org/10.12775/PBE.2021.025.

Starek-Wróbel A., Blog jako sposób na przełamanie stereotypu bibliotekarza, „Studia o Książce i Informacji” 2012, nr 31, s. 113–125.

Szpunar M., Internet – medium informacji versus dezinformacji, „E-mentor” 2007, nr 2 (19), s. 46–51, [on-line:] https://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/19/id/410 – 30.06.2023.

Szymczak E., „Dziewczyny na politechniki” – analiza wybranych przekazów reklamowych promujących przełamywanie stereotypów zawodowych i barier płciowych w obszarze męskich kierunków studiów, „Studia Edukacyjne”, 2015, nr 36, s. 87–112.

Vakkari P., Searching as learning: A systematization based on literature, „Journal of Information Science” 2016, 41, 1, s. 7–18.

Wojciechowski J., Stereotyp określa świadomość, „Przegląd Biblioteczny” 2006, z. 4, s. 429–444.

Wojciechowski J., W imadle stereotypów, „Bibliotekarz” 2004, nr 2, s. 3–6.

Wolnowska A., Komorowska A., Wardal Z., Kreowanie wizerunku bibliotekarza poprzez jakość usług świadczonych w bibliotece, [s. 1–16], [on-line:] https://bg.uwb.edu.pl/archiwum/konferencja2009/materialy/Komorowska.Agnieszka.pdf – 3.07.2023.

Published

2024-03-12

How to Cite

Gołda, A., & Tomaszczyk, J. (2024). The Importance of Information Education in Preventing the Spread of Cultural Stereotypes on the Internet. Selected Strategies and Approaches. AUPC Studia Ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia, 21, 446–459. https://doi.org/10.24917/20811861.21.28

Issue

Section

Artykuły / Articles