Learning by doing and Generation Z on the example of the implementation of the project „UPoluj kulturę!”
DOI:
https://doi.org/10.24917/20811861.17.21Keywords:
learning by doing; higher education didactics; Generation Z; project based learning; project managementAbstract
The article addresses the issue of academic education of the Generation Z, which will be the recipient of the educational offer of universities in the coming years. It presents the results of own research, which attempted to find the answer to the question - are active teaching methods more suited to the educational needs of the Generation Z than traditional methods? The specific features of the Generation Z as well as the dynamically changing environment, especially information and technology, requires a different approach to the teaching process. Shifting the focus from feeding methods to active ones seems to be inevitable, and a flexible approach in this area becomes both a need and a necessity.
References
Bieniok H., Powszechna edukacja w zakresie przedsiębiorczości osobistej, [w:] Horyzonty Wychowania nr 17(42), Kraków 2018
Bieniok H., Istota przedsiębiorczości osobistej w kontekście zarządzania samym sobą, [w:] M. Kosała, M. Urbaniec, A. Żur (red.), Współczesne dylematy badań nad przedsiębiorczością, [w:] Przedsiębiorczość Międzynarodowa vol. 2, nr 1, Kraków 2016
Bieniok H., Hoffman K., Kluczowe Zasady zarządzania własnym sukcesem osobistym i zawodowym, [w:] Menedżer w gospodarcze opartej na wiedzy, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 115, Wrocław 2010
Borgnakke K., Uczenie się poprzez praktykę – badania etnograficzne i analiza polemik na temat „uczenia się poprzez działanie”, Innowacje w Edukacji Akademickiej 1(4), Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Łódź 2004
Czarniawska B., Trochę inna teoria organizacji. Organizowanie jako konstrukcja sieci działań, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2010
Czechowski J., Wartość pracy i działania w procesach uczenia się, Kraków 2010
Czerska I., Pokolenie head down jako konsekwencja smatrfonizacji społeczeństwa, [w:]
Badania marketingowe – zmiany w metodologii i technikach badawczych, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 459, Wrocław 2016
Fatyga B., Słownik teorii żywej kultury, Warszawa 2013
Goban-Klas T., Komunikowanie i media, [w:] Bauer Z., Chudziński E. (red.), Dziennikarstwo i świat mediów, Universitas, Kraków 2000
Gwarek A., Samitowska W., Smoguła M., Zderzenie pokoleń a rynek pracy, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 840 Ekonomiczne Problemy usług nr 114, Szczecin 2014
Hamilton Ch., Skuteczna komunikacja w biznesie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011
Hysa B., Zarządzanie różnorodnością pokoleniową, [w:] Organizacja i Zarządzanie z. 97 Nr kol. 1964, Gliwice/ Zabrze 2016
Jabłońska M.R., Billewicz K., Pokolenie przełomu w WEB 2.0, Acta Universitatis Lodziensis, Folia Sociologica 56, Łódź 2016
Kazimierska I., Lachowicz I., Piotrowska L. (a), Metod action learning, Publikacja powstała w ramach programu System doskonalenia oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół realizowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji – projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Warszawa 2014
Kazimierska I., Lachowicz I., Piotrowska L. (b), Uczenie się dorosłych – cykl Kolba, Wsparcie Sore, Materiał przygotowany w ramach programu System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół, realizowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2014
Król M. B., Skuteczne zarządzanie projektami a kompetencje interpersonalne, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2017
Król M. B., Metoda learning by doing, czyli uczenie się w praktyce, Raport z badań własnych, Kraków 2019
Materiał szkoleniowy ze szkolenia „Learning-by-doing, czyli aktywne metody nauczania” organizowanego przez Centrum Doskonalenia Kompetencji Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie realizowanego w ramach projektu „Uczelnia najwyższej jakości – UP to the TOP” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego w marcu 2019 r.
Reszko M., Pokolenie X, Y, Z Nowe znaczenie skutecznego przywództwa, Gdańsk 2015
Stoner J., Freeman R., Gilbert D., Kierowanie, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1998
Surma A., Szopiński T., Pomysł – Pieniądze – Przedsiębiorstwo, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2017
Szymański M. S., O metodzie projektów, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2000
Wasylewicz M., Transformacja sposobu komunikowania się pokolenia X, Y, Z – bilans zysków i strat, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, Sosnowiec 2016
Wiktorowicz J., Warwas I., Pokolenia na rynku pracy, [w:] Wiktorowicz J., Warwas I., Kuba M., Staszewska E., Woszczyk P., Stankiewicz A., Kliombka-Jarzyna J., Pokolenia - co się zmienia? Kompendium zarządzania multigeneracyjnego, Wolters Kluwer, Warszawa 2016
Wojciechowska M., Kamińska J., Żołędowska-Król B., Leksykon zarządzania i marketingu w bibliotekoznawstwie, Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Warszawa 2019
Wright T.P., Factors affecting the cost of airplanes, Journal of Aeronautical Sciences, 3(4), 1936
Zając B., Metoda projektów jako strategia postępowania dydaktycznego na wyższej uczelni. O efektach kształcenia i metodzie projektów, Studia Edukacyjne nr 34, Poznań 2015
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.