Ocena kreatorów WWW wspieranych przez sztuczną inteligencję: perspektywa użytkowników niewykwalifikowanych
DOI:
https://doi.org/10.24917/20811861.22.29Słowa kluczowe:
sztuczna inteligencja, AI, kreator stron WWW,, użyteczność, projektowanieAbstrakt
Artykuł przedstawia wyniki eksperymentu oceniającego działanie kreatorów stron WWW wspieranych przez sztuczną inteligencję z perspektywy niewykwalifikowanych użytkowników oraz niezależnych sędziów. Postęp technologiczny i badania nad interakcją człowieka z komputerem przyczyniły się do uproszczenia obsługi komputerów, co umożliwia intuicyjne korzystanie z technologii. Autor zastanawia się, czy zastosowanie SI w tworzeniu interfejsów eliminuje tradycyjne zagadnienia UX, takie jak projektowanie wrażeń użytkownika i badanie użyteczności. W związku z tym zagadnieniem podjęto badanie eksperymentalne. Badanie składało się z dwóch części: tworzenia stron WWW przez początkujących użytkowników oraz oceny tych stron przez niezależnych sędziów. Pierwsza część badania obejmowała grupę studentów bez doświadczenia w projektowaniu stron WWW. Studenci oceniali działanie kreatorów stron WWW wspieranych przez SI, natomiast grupa sędziów oceniała jakość wykonanych projektów. Studenci z grupy eksperymentalnej ocenili kreatory jako intuicyjne i łatwe w użyciu, a większość uznała zadanie za bardzo łatwe lub łatwe do wykonania. Wskazali najlepsze funkcje AI kreatorów: generowanie układu strony na podstawie wzorów, copywriting wspierany przez AI oraz wybieranie grafiki na podstawie słownego opisu. Niezależni sędziowie ocenili strony internetowe pozytywnie, doceniając ich estetykę i przejrzystość. Sędziowie oceniali strony według heurystyk Jakoba Nielsena, co wykazało, że projekty spełniają standardy użyteczności i estetyki. Przeprowadzone badanie potwierdza, że AI w kreatorach stron WWW może być "przezroczysta" dla niewykwalifikowanych użytkowników, umożliwiając im tworzenie funkcjonalnych stron bez głębokiej wiedzy technicznej.
Bibliografia
AI Tools Transforming Web Development in 2024, DigitalOcean, [on-line] https://www.digitalocean.com/resources/articles/ai-tools-web-development – 19.09.2024.
Best AI Website Builders in 2023, Website Setup, 23.05.2023, [on-line] https://websitesetup.org/ai-website-builders – 18.09.2024.
Trzynaście najlepszych kreatorów stron internetowych AI 2024: twórz wspaniałe witryny w kilka minut, AiMojo.io, [on-line] https://aimojo.io/pl/ai-website-builders – 18.09.2024.
Białek A., Czy pierwszy komputer powstał w USA, w Niemczech czy w Anglii? Spory o to trwają do dziś, National-Geographic.pl, 25.02.2023, [on-line] https://www.national-geographic.pl/artykul/pierwszy-komputer-jak-wyglada-historia-komputera-na-swiecie – 4.04.2024.
Czym jest sztuczna inteligencja, Portal sztucznej inteligencji, Ministerstwo Cyfryzacji, [on-line] https://www.gov.pl/web/ai/czym-jest-sztuczna-inteligencja2 – 16.09.2024.
Grubba A., Najlepsze kreatory stron WWW 2024 roku, „Findstack”. 10.02.2021, [on-line] https://findstack.pl/resources/best-website-builders – 18.09.2024.
Jak sztuczna inteligencja może pomóc w projektowaniu WWW?, SeoHost, 21.03.2024, [on-line] https://seohost.pl/blog/ai-w-projektowaniu-www-jak-moze-pomoc – 19.09.2024.
Kaldate A., 11 Best AI Website Builders for Effortless Website Creation, Astra, [on-line] https://wpastra.com/resources/ai-website-builders – 18.09.2024.
Krawczyk A., 13 najlepszych kreatorów stron WWW (ranking 2024), Mój Startup, 1.01.2024, [on-line] https://moj-startup.pl/kreator-stron-www – 18.09.2024.
Lacey M., Postaw na użyteczność. UX dla programistów i projektantów na przykładzie aplikacji mobilnych, Warszawa 2019.
Mcfarland A., Tardif A., 10 najlepszych kreatorów stron internetowych AI (wrzesień 2024), Unite.AI, [on-line] https://www.unite.ai/pl/najlepsi-tw%C3%B3rcy-stron-internetowych-AI – 18.09.2024.
McLuhan M., Wybór tekstów, tłum. E. Różalska, J.M. Stokłosa, Poznań 2001.
Mersch D., Teorie mediów, tłum. E. Krauss, Warszawa 2010.
Najlepsze kreatory stron WordPress – ranking TOP 10, MailGrow.pl, 4.07.2024, [on-line] https://mailgrow.pl/najlepsze-kreatory-stron-wordpress – 18.09.2024.
Nielsen’s Heuristics, The Decision Lab, [on-line] https://thedecisionlab.com/reference-guide/design/nielsens-heuristics – 19.09.2024.
Paśko A., Jak działa sztuczna inteligencja? Od podstaw do zaawansowanych konceptów, AI Driven, 1.01.2024, [on-line] https://aidriven.pl/ai/podstawy/jak-dziala-sztuczna-inteligencja – 19.09.2024.
Prajapati P., 11 najlepszych twórców stron internetowych AI w 2024 r. – [Porównaj i wybierz], GoogieHost, [on-line] https://googiehost.com/pl/blog/najlepsi-tw%C3%B3rcy-stron-internetowych-AI – 18.09.2024.
Różanowski K., Sztuczna inteligencja rozwój, szanse i zagrożenia, „Zeszyty Naukowe Warszawskiej Wyższej Szkoły Informatyki” 2007, nr 2, s. 109–135, [on-line] https://bibliotekanauki.pl/articles/91296.pdf – 19.09.2024.
Shanmugasundaram M., Tamilarasu A., The impact of digital technology, social media, and artificial intelligence on cognitive functions: a review, „Frontiers in Cognition” 2023, vol. 2, https://doi.org/10.3389/fcogn.2023.1203077.
Tidwell J., Brewer C., Valencia A., Projektowanie interfejsów. Sprawdzone wzorce projektowe, tłum. M. Gutowski, Gliwice 2021.
Wiśniewski J.W., Dylematy stosowania współczynnika korelacji Spearmana. Wprowadzenie, „Studia Ekonomiczne” 2014, nr 181, s. 174–184, [on-line] https://www.researchgate.net/profile/jerzy-wisniewski/publication/313598852_dylematy_stosowania_wspolczynnika_korelacji_spearmana_wprowadzenie – 19.09.2024.
Wprowadzenie do Human Computer Interaction (HCI), czyli do nauki o interakcji człowiek-komputer, IDACTO, 24.5.2022, [on-line] https://www.ideacto.pl/blog/wprowadzenie-do-human-computer-interaction – 4.04.2024.
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w tworzeniu stron internetowych, Techjoy.pl, 6.09.2023, [on-line] https://techjoy.pl/wykorzystanie-sztucznej-inteligencji-w-tworzeniu-stron-internetowych – 19.09.2024.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 AUPC Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.