Internet blogs as a way of presenting the city on the example of Krakow
DOI:
https://doi.org/10.24917/20811861.21.29Keywords:
blogs, Krakow, typology, formal analysis, content analysis, authorsAbstract
The popularity of blogs has made them one of the most important forms of online expression. In this study, individual blog sites were found using the Google search engine by typing in search phrases containing the word blog and a link related to Krakow. The resulting collection was subjected to further selection and typology according to various formal and content criteria. A comparative method and media content analysis were used. In the blogs analyzed, the city is shown as a tourist destination, a place to live, a service center, and a historical site. Blogs are a relatively dynamic part of the networkosphere, distinguished by their relative indeterminacy and variability over time. They are differentiated by the narrative theme, the forms of presentation, the nature of the authors, and the resulting motivations. A hallmark of many blogs is syncretism and the mixing of diverse topics within the same posts. Often, various techniques are used to make the message more interesting, in line with the current communication trend known as infotainment. Despite the multifaceted nature, most of the evaluations of the city presented in the analyzed blogs are positive, due to image issues and the logic of self-presentation.
References
Bulaszewska M., Blog… to blog. Analiza pojęcia w kilku wybranych perspektywach badawczych. Próba charakterystyki blogów pisanych przez dziennikarzy głównego nurtu, [w:] „E-gatunki. Dziennikarz w nowej przestrzeni komunikowania”, red. W. Godzic, Z. Bauer, Warszawa 2015, s. 125–154.
Fiut I., Piątek M., Blogi jako narzędzie komunikacji pomiędzy użytkownikami sieci. Aspekty komunikacyjne blogosfery, „Studia Humanistyczne AGH” 2012, nr 11/3, s. 65–76.
Gajda A., Przewodnik turystyczny czy przewodnik historyczny? – analiza modelu Przewodnika po powstańczej Warszawie, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica” 2013, nr 47, s. 7–19.
Hereźniak M., Komunikacja cyfrowa marek miejsc: doświadczenie, partycypacja, współtworzenie, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu” 2016, nr 2, s. 109–123.
Kawka M., Blog jako gatunek dziennikarski – ewolucja i transgresja, [w:] „Internetowe gatunki dziennikarskie”, red. K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman, Warszawa 2010, s. 61–69.
Mazurek G., Blogi i wirtualne społeczności – wykorzystanie w marketingu, Kraków 2008, s. 19–21.
Pokojski W., Pokojska P., Wirtualne podróże w serwisach internetowych i aplikacjach GIS, „Turystyka i Rekreacja” 2012, nr 9, s. 31–37.
Suska D., O wybranych strategiach komunikacyjnych w blogu – (auto)reklamowość, [w:] „Współczesna polszczyzna – stan, perspektywy, zagrożenia”, red. Z. Cygal-Krupa, Kraków–Tarnów 2008, s. 139–148.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 AUPC Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.