The secondary books market in Poland in perspective of 25 years of political transformations (history and present day)

Authors

  • Grzegorz Nieć Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Instytut Nauk o Informacji

DOI:

https://doi.org/10.24917/20811861.14.14

Keywords:

the secondary books market, Poland

Abstract

The article presents a crucial period in the history of the secondary books market in Poland. This market in recent years has undergone a deep reconstruction, which was, on the one hand, a consequence of political upheaval that took place in 1989, and on the other hand, of fundamental technological change that took place almost at the same time. An independent movement of private publishing and bookselling has been restituted; former state-owned companies have ceased to exist or have been privatized, also some entirely new have appeared. The severe shortages of previous years have been quickly satisfied - both in terms of quantity and quality. At the same time they followed the far-reaching transformations in terms of readership - its scope and structure, which combined with the abundant supply led to a profound reevaluation of antiquarian assortment. The book, especially in its traditional form, lost its former importance as the primary media content and source of information. The emergence and spread of the Internet, in turn, created new opportunities for trade and promotion of the book - both in paper and in electronic form, and in the area of antiquarian range it also allowed for deep penetration of distributed resources. The analysis of this phenomenon was based on press reports and the Internet, broadly defined observation of market offer, as well as my own observations and notes, accumulated over the years, particularly in years 2012-2015, when I made a research program NCN no. 2011/03/B/HS2/03908.

References

Bieńkowska B., Wstępny bilans strat bibliotek polskich, „Cenne, Bezcenne, Utracone” 2012, nr 3/72, ст. 10-11

Cybulski R., Geografia sprzedaży „Małej encyklopedii powszechnej PWN”, Warszawa 1962

Klukowski B., M. Tobera, W tym niezwykłym czasie. Początki transformacji polskiego rynku książki (1989-1995), Warszawa 2013

Kondek S.A., Papierowa rewolucja. Oficjalny obieg książek w Polsce w latach 1948-1955, Warszawa 1999

Koryś I., O. Dawidowicz-Chymkowska, Społeczny zasięg książki w Polsce w 2010 roku. Bilans dwudziestolecia, Warszawa 2012

Książki w codziennym życiu Polaków. Raport z badania Polskiej Izby Książki „Kierunki i formy transformacji czytelnictwa w Polsce”, ред. J. Kostecki [и др.], Warszawa 2015

Mędrzecki W., S. Rudnicki, J. Żarnowski, Społeczeństwo polskie XX wieku, Warszawa 2003

Nieć G., Antykwariaty Przedsiębiorstwa Państwowego „Dom Książki” w latach 1951-1989 w świetle polskiej prasy księgarskiej, „Roczniki Biblioteczne” R. 56 (2012), ст. 137-172

Nieć G., Internet jako ogniwo rynku wtórnego książki w Polsce, [in:] Biblioteka, książka, informacja, Internet 2012, ред. Z. Osiński, R. Malesa, Lublin 2013, ст. 209-225

Nieć G., Wtórny rynek książki w Polsce. Instytucje, asortyment, czytelnicy, Kraków 2016

Rymkiewicz J.M., Rozmowy polskie latem roku 1983, Warszawa 1998

Siekierski S., Książka we współczesnej kulturze polskiej, Pułtusk 2006

Szyszkowska E.M., Odmiany uczuć. Popularny romans kieszonkowy w Polsce 1990-2000, Warszawa 2003

Published

2017-06-15

How to Cite

Nieć, G. (2017). The secondary books market in Poland in perspective of 25 years of political transformations (history and present day). AUPC Studia Ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia, 14, 217–225. https://doi.org/10.24917/20811861.14.14

Issue

Section

Artykuły / Articles