Information competence of the members of the Library Science and Information Olympics in the light of own research
Keywords:
kompetencje informacyjne, młodzież ponadgimnazjalna, zarządzanie informacją, Olimpiada Bibliologiczna i Informatologiczna, badania kompetencji informacyjnych, uczeń zdolnyAbstract
The aim of the author of the article was to draw attention to the new opportunities the librarian teachers are offered when working with gifted high school pupils and preparing them for the Library Science and Information Olympics. Did the teachers manage the challenge of preparing young people for the management of information? Research method was applied to obtain the answer. The purpose of research, the author set herself, was to describe the knowledge and information literacy of particularly gifted high school pupils, being prepared by the librarian teachers to participate in the finals of the Library Science and Information Olympics in the school year 2014/15. To achieve it, both the survey method and the competence test, developed for this purpose, were applied. The questionnaire, containing questions to determine the respondents' degree of the Olypmpics test's questions difficulty, was addressed both to high school pupils and their teachers. After the data had been collected, the comparative method to verify assessing the scale of the difficulties of the same tasks by two groups - students and teachers, was planned to be used. Conclusions from the study: the librarian teachers prepared pupils for the tasks related to the management of information - the test was completed, taking into account all students, in 68% .
References
Antczak M., Rola bibliotek i bibliotekarzy szkolnych Rola bibliotek i bibliotekarzy szkolnych w edukacji społeczeństwa informacyjnego na tle przeobrażeń oświatowych w Polsce w latach 1989-2007, Łódź 2010.
Antczak M., Rola bibliotekarzy w nauczaniu umiejętności informacyjnych gimnazjalistów: wybrane zagadnienia, „Przegląd Biblioteczny”, 2010, R. 78, z. 1, s. 58-71.
Antczak M., Olimpiada Bibliologiczna i Informatologiczna, „Biblioteka w Szkole” 2013, nr 12, s. 3-4.
Antczak M., Bibliotekarze szkolni wobec nowych wyzwań edukacyjnych początku XXI w. Wybrane zagadnienia [w:] Skórka S.(red. nauk.)Biblioteka w przestrzeni edukacyjnej: funkcje i wyzwania w XXI wieku, Kraków 2013, s. 22-41.
Dzieci sieci. Raport z badań. red. nauk. P. Siuda, G.D. Stunża, Gdańsk 2012.
Jasiewicz J., Kompetencje informacyjne młodzieży : analiza, stan faktyczny, kształcenie na przykładzie Polski, Niemiec i Wielkiej Brytanii, Warszawa 2012.
Czas przemian – czas wyzwań. Rola bibliotek i ośrodków informacji w procesie kształtowania kompetencji współczesnego człowieka, red. Jasiewicz J., Zybert E. B., Warszawa 2014.
Kurkowska E. J., Edukacja informacyjna w bibliotekach, Warszawa 2012.
Kształcenie uczniów zdolnych - proponowane metody i formy pracy [online]) Ośrodek Rozwoju Edukacji, Zespół ds. budowania Krajowego Systemu Wspierania Zdolności i Talentów, CODN, 2009, [dostęp: 24.05.2015], dostępny w World Wide Web: http://www.npseo.pl/data/documents/3/243/243.pdf.
Olimpiada Bibliologiczna i Informatologiczna [online], 2013, [dostęp: 24.05.2015], dostępny w Internecie: http://www.olimpiadabii.uni.lodz.pl/.
Piotrowska R., Edukacja informacyjna w polskiej szkole, Warszawa 2011.
Rozporządzenie MEN z 23 grudnia 2008 r., Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, których ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego.
Sijko K., Kompetencje komputerowe i informacyjne młodzieży w Polsce. Raport z międzynarodowego badania kompetencji komputerowych i informacyjnych ICILS [online], Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych, 2013, [dostęp: 24.05.2015], dostępny w World Wide Web: eduentuzjasci.pl/images/stories/publikacje/ibe-raport-icils.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 AUPC Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.