The activities of the Maritime and Colonial League school clubs in the Second Polish Republic
DOI:
https://doi.org/10.24917/20811861.22.9Keywords:
Maritime and Colonial League, Maritime and Colonial League school clubs, social organizations in the Second Polish Republic, maritime education, forms of educational activity in schoolsAbstract
The article discusses the activities of the Maritime and Colonial League school clubs in the Second Polish Republic. This organization was established in October 1930 and was a continuation of the Maritime and River League which had existed since 1924. One of the main programme assumptions of the League was to awaken the maritime awareness of the Polish society, attachment to the sea and understanding of its importance in the political, social, economic and financial aspects. The League also proclaimed its own programme of developing the country by Poland’s gaining of access to colonies. School clubs were an emanation of the ideals of the Maritime and Colonial League in schools of all types. They implemented the assumptions of maritime and water education, which resulted from the ideology proclaimed by the League’s activists. The campaign to create school clubs turned out to be a great success. In 1938, there were 1,823 registered clubs in the country, and their members, primary and secondary school students, constituted 35% of all the members of the Maritime and Colonial League.
At school level, clubs carried out a number of activities. These included: lectures, presentations; organisation of ceremonies related to the sea and the colonial idea in the form of school events, performances, morning meetings, evening meetings; creation of the iconography collections concerning the maritime topics and organisation of occasional exhibitions; establishment and management of maritime libraries; development of ship modelling; readership of maritime press; editing of own publications; preparation of wall newspapers; correspondence with the Polish youth abroad, as well as with other school clubs of the League in Poland; organisation of and participation in trips to the seaside, to Gdynia, Gdańsk and around Pomerania; participation in camps, courses and training in swimming, sailing, kayaking and other water sports; conducting collections for the Maritime Defence Fund and campaigns promoting this initiative.
In the interwar period, the activities of school clubs of the Maritime and Colonial League contributed significantly to maritime education and the shaping of the maritime worldview of the younger generation of Poles.
References
Będźmirowski J., Odzyskanie dostępu do Bałtyku w 1920 roku i problem bezpieczeństwa morskiego Polski, „Przegląd Geopolityczny” 1920, nr 32, s. 9–34.
Białas T., Liga Morska i Kolonialna 1930–1939, Gdańsk 1983.
Dąbrowski P., Geneza Ligi Morskiej i Kolonialnej w Wilnie – struktura prawna i działalność w okresie dwudziestolecia międzywojennego, „Studia Prawno-Ekonomiczne” 2016, t. 99, s. 29–41.
Dopierała B., Wokół polityki morskiej Drugiej Rzeczypospolitej, Poznań 1978.
Duda D., Szubrycht T., Działania Ligi Morskiej i Kolonialnej na rzecz Marynarki Wojennej w okresie międzywojennym, Gdynia 2008.
Encyklopedia historii Drugiej Rzeczypospolitej, red. A. Garlicki i in., Warszawa 1999.
Gończyński-Jussis G., Struktury i działacze okręgu lubelskiego Ligi Morskiej i Kolonialnej (1931–1939), „Wschodni Rocznik Humanistyczny” 2016, t. 13, s. 251–272.
Gończyński-Jussis F., Wychowanie morskie w działalności i publicystyce Ligi Morskiej i Kolonialnej na przykładzie Lubelszczyzny, „Meritum” 2014, t. 6, s. 89–101.
Gończyński-Jussis F., Zbiórka na Fundusz Obrony Morskiej na terenie województwa lubelskiego (1933–1939), „Radzyński Rocznik Humanistyczny” 2016, t. 16, s. 197–211.
Jaworski P., Juśko E., Niedojadło A., Tradycje patriotyczne wydarzeń z lat 1918–1922 w pracy wychowawczej szkół Okręgu Szkolnego Krakowskiego w II Rzeczypospolitej, Toruń 2020.
Juśko P., Problematyka pracy wychowawczo-opiekuńczej szkoły powszechnej im. S. Staszica w Tuchowie w okresie międzywojennym, „Teka Komisji Historycznej PAN Oddział w Lublinie” 2005, nr 2, s. 114–134.
Kozłowska A., 99 lat działalności Ligi Morskiej i Rzecznej na rzecz krzewienia idei „Polski morskiej”, „Biuletyn Historii Wychowania” 2017, nr 37, s. 151–168.
Kozłowski W.A., Liga Żeglugi Polskiej 1921–1924, Liga Morska i Rzeczna 1925–1930, Liga Morska i Kolonialna 1931–1939, Liga Morska 1945–1952 w Chełmie i w powiecie chełmskim, Chełm 2012.
Koźmian D., Wychowanie morskie w szkolnictwie ogólnokształcącym w Polsce międzywojennej (1918–1939), [w:] Oświata, szkolnictwo i nauka w latach II Rzeczypospolitej, red. K. Poznański, Lublin 1991, s. 391–401.
Machaliński Z., Czasopiśmiennictwo morskie II Rzeczypospolitej, Gdańsk 1969.
Piotrowski P., Działalność Ligi Morskiej i Kolonialnej na Mazowszu w okresie Międzywojennym, „Notatki Płockie” 2017, nr 4, s. 18–24.
Piwowoński P., Flota spod Biało-Czerwonej, Warszawa 1989.
Ruta A., Jednodniówki Ligi Morskiej i Kolonialnej, „Rocznik Historii Prasy Polskiej” 2007, t. 10, z. 2, s. 185–297.
Słodownik M., Morze na łamach. Prasa morska i żeglarska II Rzeczypospolitej wobec polityki morskiej państwa 1918–1939, Zielonka Bankowa 2020.
Szczerski A., Kolonializm i nowoczesność. Liga Morska i Kolonialna w II Rzeczypospolitej, [w:] Polska & Azja. Od Rzeczypospolitej Szlacheckiej do Nangar Khel. Przewodnik interdyscyplinarny, red. M. Cegielski, Poznań 2013, s. 43–66.
Wawrzyniec Romaniuk M., Wychowanie morskie i jego miejsce wśród koncepcji pedagogicznych, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2020, nr 5, s. 3–16.
Wróblewska T., Wychowanie morskie w szkołach powszechnych i średnich ogólnokształcących II Rzeczypospolitej (1918–1939), „Nautologia” 1984, nr 1, s. 60–74.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 AUPC Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.